خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار
آخرین نظرات

تفاوت‌های فاطمیّه با عاشورا

۱-  در فاطمیه چهره‌هایی می‌بینید که نورانی، سفید، قدسی و مقدس هستند، مردم به آنها التماس دعا می‌گفتند، کسانی که با پیامبر بودند، در کنار پیامبر بودند، به دنبال پیامبر بودند. مردمی بودند با چنین ظاهری. اما باطنی داشتند پر از نکبت،خباثت، خیانت، بی‌حیایی و زشتی. یکی از مشکلات و تفاوت‌های اساسی فاطمیه با عاشورا همین بود. برخلاف مردمی که در صحنه کربلا رو در روی امام حسین علیه السلام ایستاده بودند. ظاهر و باطن یکی بود. یزید علنا اهل عرق، ورق،  قمار، شراب و سگ‌باز بود.


۲- در فاطمیه بغض آدمهایی ترکید که اصل و ریشه بودند، پر از کینه و حقد بودند. همین بس که بچه‌های آنها ۵۰ سال بعد در کربلا سر پسر پیامبر خدا را بریدند. بچه‌ها شعاعی از آن کانون فتنه و کینه شدند. حالا این چه اصل و متنی بوده که فرعش کربلا می‌شود و حاشیه‌اش عاشورا می‌شود. در قضیه فاطمیه این بچه‌ها نبودند، آباء و أجدادشان بودند که فاطمیه ساز شدند.



۳- جایی در تاریخ سراغ نداریم، که یک معصوم، فدای معصوم دیگر شود. فاطمه سلام‌الله‌علیها پروانه‌وار دور علی علیه السلام گشت، تا شهیده شد. یک معصوم خودش را کشت، تا معصوم دیگر زنده بماند.



۴- در کربلا جنگ بود، اعلام جنگ بود، علنی و ظاهری، صحنه، صحنه جنگ بود. میمنه و میسره داشت. امام با لباس جنگ در وسط میدان بود و ... و حال آنکه در فاطمیه امام مأمور به صبر بود. جبهه‌ای بود به پهنه تاریخ و بلندای تاریخ. چون حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در این میدان هم خودش سرباز است و هم فرمانده. گرچه واقعه کوتاه بود. چون فاطمه سلام‌الله‌علیها حامله بود، پشت درب با پهلو شکستن زمین‌گیر شد و به نظر آنها، قضیه تمام شده تلقی گردید. ولی غافل از این که، موجود هر چه بسیط‌تر باشد، کاملتر است. و فاطمه سلام‌الله‌علیها یعنی عصاره خلقت یعنی همه عالم، لولاک لما خلقت‌ الافلاک.

برگرفته از سخنان حجت الاسلام دکتر حسن جلالی رییس دفتر علامه مصباح یزدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی