خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار
آخرین نظرات

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

 


حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند:

نیکوترین خوى زنان زشت ترین خوى مردان است: به خود نازیدن و ترس، و بخل ورزیدن. پس چون زن به خویش نازد، رخصت ندهد که کسى بدو دست یازد، و چون بخل آرد، مال خود و مال شویش را نگاه دارد، و چون ترسان بود، از هر چه بدو روى آرد هراسان بود.


۱-  زن باید تکبّر داشته باشد، به خود بنازد و خود را بزرگ بداند . کرامت خود را حفظ کند و با اظهار محبّت مردان نامحرم به دام نیافتد. زنانی که خود را برای نامحرم آرایش می‌کنند و حجم بدن خود را به نمایش می‌گذارند ، تنها عزت و کرامت خود را دست کم گرفته‌اند و خود را در برابر چشمان دریده ، کوچک و خوار کرده‌اند.

۲-  بخل ورزیدن از سوی خانم خانه به معنای صرفه جویی و قناعت در مخارج خانه است چون مدیریت خیلی از هزینه‌های داخل خانه به عهده زن است. همه ما دیده‌ایم خانواده‌هایی که با اصرار خانم هر سال مبلمان و پرده و ... خانه خود را عوض می‌کنند، این جور هزینه‌ها اسراف است ، واقعا اسراف و تبذیر است.

۳-  ترسیدن زن یکی از نیکوترین صفات اوست، البته ترس از خلوت با نامحرم ، ترس از نگاه‌های آلوده به بدنش ، ترس از شیرین زبانی‌های مردان همکار یا هم‌کلاسی‌ و به طور خلاصه ترس از نزدیک شدن به پرتگاه‌های دریده شدن عفّت و حیا، نه ترس از سوسک و مارمولک و ...

خانواده یعنی ... !

نکته:

این سه صفت ترس، بخل و تکبّر برای مردان بدترین صفات است چون مرد ، مرد است و باید امید ، پناه و تکیه گاه همسرش باشد. مرد باید حفره‌های خالی وجود زن را پر کند و دست در دست هم به اوج خوشبختی برسند.


مطالب بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان

رضا کشمیری


 روز خانواده اسلامی

خانواده، آشیانه‌ای عاشقانه است و پدر و مادر، همان سایه بان دلسوز و بی منت این آشیانه هستند. فرزندان هم عناصر  گرمابخشی هستند که جلوه رحمت و محبت پروردگار در کانون خانواده به شمار می‌روند. والدین با درایت و محبت همواره بر سر فرزندان سایه امنیت و آرامش می‌کشند.

 ۲۵ ذی‌الحجه ، روز نزول سوره هل أتی (نام های دیگر: سوره دهر ، سوره انسان) ، سوره‌ای که در شأن برترین خانواده اسلامی، برترین خانواده پایدار و برترین خانواده موفق  است.

 برترین خانواده ، خانواده علوی و فاطمی است. خانواده ای که مردی چون علی علیه السلام ، زنی چون فاطمه سلام الله علیها و فرزندانی چون امام حسن و امام حسین علیهما السلام و حضرت زینب سلام الله علیها دارد. ۲۵ ذی‌الحجه روز خانواده اسلامی مبارک باد.


خانواده برگ برنده ایران اسلامی


جمهوری اسلامی از امتیازاتی در حوزه خانواده و اجتماع برخوردار است، که غرب از فقدان آنها به تلاطم، اضطراب و سرگردانی افتاده است که آنها را به ورطه هلاکت و نابودی سوق می‌دهد. لیبرال دمکراسی غرب که امروز صدای شکنندگی استخوان هایش به‌گوش می‌رسد با تمام وجود دست به کار شده تا ریشه خانواده را در ایران اسلامی بخشکاند.

مهمترین رکن یک خانواده زن است که نقش همسری و مادری را ایفا می‌کند. دشمنان اسلام و ایران اسلامی به دنبال ضربه زدن به هویّت زنان هستند و با نقشه‌های زیرکانه نقش همسری و مادری زنان را آماج حمله‌های بیرحمانه قرار داده اند.


جنگ همه جانبه غرب علیه خانواده

دشمن در یک حمله گسترده، از تمام ابزارهای رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای برای تهاجم همه جانبه به خانواده استفاده کرده است. در اینجا به اختصار موارد  تهاجم غرب علیه  زن و خانواده را بیان می‌کنیم:

  ۱- کاهش جمعیت :

همه ما دهه شصتی‌ها به یاد داریم که در دهه هفتاد و هشتاد چه  تبلیغات سهمگینی علیه فرزند آوری توسط همه ارکان دولتی انجام می‌شد. حتی روی بسته‌های کبریت بی خطر نوشته شده بود: فرزند کمتر ، زندگی بهتر. فرهنگ سازی عمیقی صورت گرفت که متأسفانه امروز آثار مخرب آن را در کاهش جمعیّت و افزایش نرخ سالمندی مشاهده می‌کنیم.


برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان

رضا کشمیری

بسم الله الرحمن الرحیم

نکات کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی

 



۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی

هیچکس همسر کاملی نیست و هیچ کسی پیدا نمی‌شود که دقیقا نیمه دوم شما باشد.  هیچ کس هم نمی‌تواند ادعا کند که همسر من از هر جهت کامل و مورد دلخواه من است، الا اینکه هر دو معصوم باشند و تنها نمونه کامل و تمام آن حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند .


خانواده یعنی؟!


مناسب بودن همسرتان موضوعی نسبی است و شما نباید توقع داشته باشید که تفاهمی‌کامل با هم داشته باشید یا از تمام حرکات و افکار همسرتان راضی باشید. حتی ازدواجی که با عشقی آتشین شروع شده است در همان ماه‌های اول روی دیگر خود را نشان می‌دهد، تفاوت‌های جزیی در رفتارها گاهی شما را عصبانی می‌کند.

مثلا آقا پسر خواب سنگینی دارد و به سختی برای نماز صبح بیدار می‌شود اما دختر خانم به راحتی قبل از نماز صبح بیدار می‌شود و چند رکعتی هم نماز شب می‌خواند. دختر خانم با افسوس پیش خود می‌گوید: چی فکر می‌کردیم چی شد!! بله آقا پسر بسیار متدیّن و با اخلاق است اما یک عادت که غالبا ناشی از مزاج طبی اوست باعث شده همه رویاهای دختر خراب شود. دخترخانم فکر می‌کرد که همسرش اهل نماز شب و مراقبه و ... است اما الان!


افزایش مهارت ارتباط با همسر


این یک مثال برای تفاوت‌های جزئی است که باید مدیریت شود. دختر همان ابتدا نباید موضع گیری کند و بگوید من توقع نداشتم شما اینقدر کم به نماز صبح اهمیت بدهید. مخصوصا اگر با لحنی که افسوس از آن می‌بارد. از این دست مثال ها زیاد است. انتظارات آقا پسر در نحوه پوشش دختر خانم گاهی باعث اختلاف می‌شود و عصبانیّت آقا پسر را به دنبال دارد. آقا پسر باید خیلی مواظب باشد که کلمه‌ای نگوید که لحن پشیمان بودن را داشته باشد، باید با اختلاف‌های جزئی کنار بیاید و انتظارات خود را کم کم و با لحنی دوستانه به همسرش بگوید البته توجه شود قبل از اینکه معایب همسر را به او گوشزد کند ده برابر خوبی‌های همسر را بازگو کند و بعد عیب ‌ها را منطقی بشمارد.

 

 برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان

 

رضا کشمیری