خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار
آخرین نظرات

۱۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

 


از آنجا که امکان دسترسی ما به شوهرتان وجود ندارد و شیوه خانواده درمانی در این نوع مشکل مؤثر خواهد بود، راهکارهای درمانی را در دو بخش تقدیم نگاه دقیق و توجه وافرتان می کنیم.
الف. آنچه باید در مورد شوهرتان مورد اهتمام قرار دهید:
1.
در موقعیت های مناسب عاطفی، با لحنی آرام به او تذکر دهید و هرگز در این مورد با او مشاجره نکنید. از حرکت حادّ و تند بپرهیزید؛ زیرا ممکن است آرامش و نظم زندگی شما را مختل نماید.
2.
در فضایی عاطفی، ناراحتی های خود را که باعث نگرانی ها و اضطراب های شما شده است به او اطلاع دهید تا به خاطر علاقه ای که به شما دارد این کار را به حداقل برساند.
3.
موقعیت هایی که او را بیشتر تحریک می کنند تا چنین فیلم هایی ببیند را شناسایی کنید و آن زمینه ها را از بین ببرید. آیا وقتی بی حوصله است به هرزه بینی روی می آورد یا وقتی عصبانیست؟ یا وقتی دلش شکسته؟ خسته است یا احساس تنهایی می کند؟
4.
هرزه بینی، می تواند پوششی برای مشکلات مختلفی باشد که همسرتان با آن روبه روست و در این حالت نیاز به درمان هایی خارج از منزل به کمک متخصص احساس می شود در این حالت می توانید از مشاوران حضوری یا مراکز درمانی کمک بگیرید یا سعی کنید بیشتر با او ارتباط کلامی داشته باشید تا به مرکز مشکل دست یابید.
5.
او را تشویق کنید اوقات خالی خود را با برنامه های مفید پر کند؛ به گونه ای که اصولاً مجال دیدن آن فیلم ها را نداشته باشد.
6.
تلاش کنید تنها و بیکار نماند، بویژه شب ها: بیکاری عامل بسیاری از رفتارهای ناهنجار است. مولای ما اما علی (علیه السلام) به زیبایی فرموده اند که: «نفس را مشغول نگاه دارد، که اگر چنین نکنی، او تو را مشغول [خود] خواهد کرد». از آنجا که شب فرصت استراحت و فراغت از مشغله کاریست، اقتضای روانی و گستره زمانی مناسبی برای اینگونه رفتارها فراهم می آید. کم شدن احتمال حضور دیگران نیز بر توان مضاعفی به فرد در پرداختن به این مسائل خواهد داد
.
7.
تهیه فهرستی از فعالیت های جایگزین برای همسرتان مفید است. به تناوب دیدن اینگونه فیلم ها را با دیگر سرگرمی ها و مشغولیت های جذاب که قبلا انجام می شدند جایگزین کنید.
8.
فیلم های سالم و جذاب دیگری در صورت امکان تهیه و آنها را در معرض قرار دهید. فیلم های سینمایی، فیلم های علمی بسیار شیرین، راز بقا، مناظر تاریخی و طبیعی دلکش و جذابی که بتدریج ایشان را از فیلم های مبتذل منصرف سازد.
9.
گاهی انتقال به بازی های سالم رایانه ای هم می تواند مفید باشد البته اگر دچار افراط نشود.
10.
او را تشویق کنید یک عادت تازه و مورد علاقه ای را شروع کرده تا جایگزین عادت به هرزه بینی شود. مثلا رمان زیبایی بخواند یا به ورزش با دوستان برود.
رضا کشمیری

 

نکته اول:

نکته ای که غالبا در بین همسران، مورد غفلت قرار می‌گیرد این است که در انسان برخلاف سایر جانداران، کیفیت همبستر شدن با همسر و انجام رفتار جنسی غریزی نیست، بلکه آموختنی است و باید روش صحیح آن را یاد گرفت، گرچه اصل وجود غریزه جنسی غریزی و فطری است. به همین دلیل، یکی از آموزه های ضروری برای هر پسر و دختر جوان که تصمیم دارند زندگی مشترک خویش را آغاز کنند این است که دانستنی های لازم برای این کار را یاد بگیرند.


اهمیت ارضاء جنسی همسران، بویژه زن

تحقیقات انجام شده حاکى از آن است که بخش معظمى از طلاق ها، معلول عدم ارضاى جنسى صحیح و متعادل این غریزه مى باشد. سرد مزاجى زنان یا مردان و یا بى اهمیتى به ارضاى صحیح و طبیعى غریزه جنسى، خانواده را در آستانه طلاق قرار مى دهد. روابط زناشویى با ارضاى غریزه جنسى فرق دارد.
مردان باید بدانند که زنان تنها به دفع عمل جنسى نیاز ندارند، بلکه از نظر روحى و تمایلات زنانه، احتیاج دارند که از طرف مردان به عنوان زن بودن و تمایلات زنانگى مورد تأیید قرار گیرند. مرد پیش از عمل جنسى، باید با اعمال و رفتارى که نشانگر بازى و شوخى است، زن را براى عمل جنسى مهیا سازد. نتیجه دیگرى که از این رهگذر عاید مى گردد، آن است که زن تمام شخصیت زنانه خود را در این حالت حس مى‌کند و مى‌فهمد که همتای مرد بوده و شریک زندگیست.

نکته دوم:

نکته دیگری که در اینجا لازم است یادآوری کنیم این است که رسیدن زن و شوهر به اوج لذت جنسی (ارگاسم) یکی از علائم انجام شدن موفقیت‌آمیز آمیزش جنسی است.
رضا کشمیری

 


هیچ چیز زیباتر از این نیست که یک زوج شبی عاشقانه را کنار هم به صبح برسانند. اما چیزهایی هست که ممکن است میل جنسی شما را نابود کرده و لذتی که میتوانید کنار هم داشته باشید را از بین ببرد. ما به شما میگوییم چرا باید برای اینکه بتوانید از یک رابطه سالم و زیبا لذت ببرید از این کارها دوری کنید.

۱. زیاد غذا نخورید.
زیاد غذا خوردن باعث میشود احساس سنگینی و خواب آلودگی  کنید مخصوصاً اگر غذایتان حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات مثل برنج باشد. به جای غذاهای سنگین بهتر است کمی میوه یا آجیل و مقدار زیادی آب بخورید که سطح انرژی تان را هم به خوبی بالا خواهد برد.

۲. از مصرف نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.
بااینکه ممکن است تصور کنید که نوشیدن یک نوشابه انرژی زا قبل از رابطه جنسی فکر خیلی خوبی است زیرا میتواند سطح انرژی تان را بالا ببرد اما این نوشابه ها سرشار از قند هستند که فقط برای مدتی کوتاه سطح انرژی تان را بالا برده و بعد بسیار خسته تر از قبلتان خواهد کرد.

۳. با همسرتان بحث و جدل نکنید.
بحث و جدل بین زوج ها مخصوصاً بعد از چند سال اول ازدواج که دو طرف تازگی خود را برای هم از دست میدهند مسئله ای عادی است اما این بحث ها و مشاجرات قبل از رابطه جنسی همه چیز را بدتر خواهد کرد. بااینکه وقتی به تختخواب میرسید هر دو شما آن مشاجرات را فراموش خواهید کرد اما باز هم ممکن است جایی در مغزتان باقی مانده باشد و میل و انگیزه شاد کردن همسرتان را از دست بدهید.

رضا کشمیری

 

ترانه در اتوبوس

 

باد سردی می‌وزید، دکمه بالای یقه پیراهنم را بستم و شال گردن دست‌بافت مادرم را دور گردنم پیچیدم. از حجره که راه افتاده بودم کاپشن زمستانی‌ام را جا گذاشته بودم، فقط یک کت مشکی راه راه قیطونی تنم بود.  میدان شهر قائم منتظر اتوبوس بودم تا بعد از چند ماه بروم شهر خودمان، نماز مغرب و عشاء را در حرم خوانده بودم و سریع خودم را به محل توقف اتوبوس‌های بین راهی رسانده بودم.

اولین اتوبوسی که رسید ، شاگرد شوفر  در را باز کرد و با دستمال دور گردنش دماغش را پاک کرد و داد زد: کرمون... کرمون... بپر بالا . سریع کیفم را برداشتم و از پله‌ها خزیدم بالا و سلام علیکم غلیظی به راننده گفتم. راننده همین‌طور که با اشتیاق سیگارش را می‌مکید ،لبش را برگرداند و گفت: سام علیکم !

دو سه تا بیشتر جای خالی نداشت، اولین جایی که پیدا کردم نشستم. ماشین با نعره‌ای از جا کنده شد و به راه افتاد، هنوز از قم بیرون نشده بودیم که صدای ترانه و موسیقی زننده‌ای بلند شد. راننده با شکم گنده‌اش فرمان را مهار کرده بود و با یک دست فلاکس چایی را گرفته بود و با دست دیگر لیوان بزرگ را پر می‌کرد. سیگارش که تمام شده بود حالا یک لیوان چایی سگی می‌چسبید!

زیر نور آبی چراغ سقف ، چایی‌اش خیلی پررنگ نشان می‌داد. همه چراغ های داخل ماشین را خاموش کرده بود ،فقط یک چراغ آبی کمرنگ جلوی ماشین و یکی وسط و یکی هم آخر ماشین بود که  نور آبی بدرنگ و بی‌حالی را روی صورت مسافران پخش می‌کرد.

صدای موسیقی روی اعصابم بود و یقین داشتم که از موسیقی‌های حرام است، با دلهره و عصبانیّت بلند شدم و رفتم نزدیک راننده و گفتم: آقا ترانه است حرامه خاموشش کن.

اول اعتنایی نکرد، انگشتان چاق و زمختش روی فرمان ضرب گرفته بود. فکر کردم صدایم را نشنیده، دوباره با صدای بلندتر گفتم: آقا حرامه خاموشش کن!

راننده ناگهان سرعت کم کرد و کنار جاده ایستاد. صدای قرچ قرچ ترمز دستی که بلند شد، ترسیدم پیش خودم گفتم: الان میاد یک چک آبدار میزنه  زیر گوشم!

راننده شکم خودش را جمع و جور کرد و رو به مسافران ایستاد و گفت: آقایون و خانوما از اینجا تا کرمون ۱۲ ساعت راهه، باید رانندگی کنم، شبه و من هم خسته‌ام ، باید نوار گوش بدم تا خوابم نبره اما این آقا میگه ترانه و موسیقی حرامه! خاموشش کن. حالا اگر خوابم برد و زدم به کوه و درّه و شما راکشتم،  تقصیر این آقاست. این را گفت و انگشت کوتاه و کلفتش را سوی من گرفت.


برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان

رضا کشمیری

 

نخستین درس در آموختن درست رابطه جنسی؛ تغییر نگرش است. بدبختانه بیشتر زن و شوهرها می پندارند که معنی رابطه جنسی یا زناشویی فقط انجام «نزدیکی» است، در حالی که این تفکر باعث می شود همسران نه تنها خود را از لذت دیگر تعامل های جنسی به ویژه جنبه های عاطفی آن محروم کنند، بلکه اگر به هر دلیل برای هر کدام عذری ایجاد شود (از انواع بیماری تا شرایطی کاملا طبیعی مثل دوران قاعدگی) رابطه زناشویی آنها تعطیل می شود و این به ویژه در درازمدت، برای زندگی زناشویی زیانبخش است.


وقتی از رابطه جنسی صحبت می شود، منظور انواع تعامل ممکن بین دو طرف است که می تواند از یک معاشقه ساده بدون نیت رسیدن به ارگاسم تا رفتار جنسی همراه با اوج لذت جنسی برای یکی یا هر دو طرف یا در نهایت همراهی آن با نزدیکی جنسی باشد

برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان



سکس، تنها بخشی از رابطه است که نیازمند صمیمیت و ارتباط نزدیک است. همسرانی که به تعاملاتی مانند نحوه صحبت کردن، گوش دادن به یکدیگر، درک متقابل و داشتن روحیه همکاری و همدلی با همسر، حل تعارضات و اختلافات، مدیریت مالی خردمندانه، همکاری در نگهداری و تربیت فرزندان، گذاشتن وقت با کیفیت با یکدیگر و داشتن تماس جسمانی اهمیتی نمی دهند، در مورد آن اطلاعات کافی ندارند یا در این حیطه ها تعامل مناسب و سازنده ای ندارند، نمی توانند انتظار داشته باشند که در رابطه جنسی ارتباط رضایتبخشی برقرار کنند؛ بنابراین رابطه جنسی تنها برقراری تماس فیزیکی جنسی بین زن و شوهر نیست، بلکه خود این ارتباط نیازمند مقدمات بسیاری است که به فراتر از تختخواب برمی گردد.

رضا کشمیری

ادامه مصادیق تکریم فرزندان:

الف) سلام کردن به فرزندان

ب) کتک نزدن فرزندان

ج) احترام به مادر کودک:

یکی دیگر از مصادیق برجسته و مهم تکریم کودک، احترام به مادر اوست.  پدری که با خشونت و تحکّم با مادر سخن می‌گوید و گاهی دست به روی مادر بلند می‌کند، نباید انتظار داشته باشد که فرزند او احترام به دیگران و حتی احترام به خودش را یاد بگیرد. پیامبر اسلام صل الله و علیه وآله می‌فرمایند: از حقوق کودک بر عهده پدر خود این است که مادر او را احترام کند.[1]

احترام به مادر، احترام به عمود خیمه خانواده است، مادر ستون این خیمه است و اگر سالم و محترم بماند، تعادل روانی فضای خانه حفظ می‌شود .در این فضا است که کودکان احترام به والدین و احترام به خود و دیگران را آموزش می‌بینند.



۱۰- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ إِذَا کَانَ ذَکَراً أَنْ یَسْتَفْرِهَ أُمَّهُ‏ .... َ وَ إِذَا کَانَتْ أُنْثَى أَنْ یَسْتَفْرِهَ أُمَّهَا ....الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۶، ص: ۴۹

 

رضا کشمیری


مهمترین مصادیق تکریم فرزندان:

الف) سلام کردن به فرزندان(در پست قبلی توضیح داده شد)

ب) ترک کتک زدن فرزندان:

یکی از مهمترین مصادیق تکریم فرزندان، ترک کتک زدن آنها است ، حتی در هنگامی که رفتار آزاردهنده و زننده دارند. فردی در حضور حضرت اباالحسن علیه السلام از فرزند خود شکایت کرد. ایشان فرمودند: فرزندت را نزن، و برای ادب کردنش با او قهر کن ولی مواظب باش قهر تو با او طولانی نشود و هر چه زودتر آشتی کن. [1]

سمت و سوی اصلی تربیت دینی  بر مهربانی و سوق دادن ملایم و مناسب ذهن و روان کودکان به سوی ارزش‌ها و هنجارهای پسندیده است.



۹- فقال ع : لا تضربه و اهجره و لا تطل؛ عده الداعی ونجاح السائل، ص ۸۹

رضا کشمیری

 

احترام گذاشتن و به رسمیت شناختن فرزندان از امور مهمی است که در متون دینی مورد توجه قرار گرفته و به آن سفارش بسیار شده است. پیامبر گرامی اسلام صل الله و علیه وآله  می‌فرمایند: به فرزندان خود احترام بگذارید.[1] تکریم فرزندان، شخصیّت آنها را به گونه‌ای مناسب شکل می‌دهد و در آینده هم به خود و هم به دیگران احترام خواهند گذاشت.

مهمترین مصادیق تکریم فرزندان

الف) سلام کردن به فرزندان:

سلام کردن یکی از کلمات یا رفتارهای نمادینی است که برقراری ارتباط را آسان می‌کند.پیامبر گرامی اسلام صل الله و علیه وآله  به همه مردم از کوچک و بزرگ سلام می‌کردند.[2] سفارش اسلام به سلام کردن به ویژه به کودکان دو اثر روانی می‌تواند داشته باشد:

۱- باعث تقویت صفت اخلاقی و پسندیده تواضع و فروتنی در فرد سلام کننده می‌شود.

۲- باعث احیاء شخصیّت و خود باوری برای کودک می‌شود.

روزی پیامبر صل الله و علیه وآله از کوچه‌ای عبور می‌کردند که به چند کودک خردسال برخورد می‌کنند، با مهربانی و چهره‌ای خوشرو به آنها سلام می‌کنند و در همان حال به آنها خوراکی تعارف می‌کنند.[3] این رفتار زیبای پیامبر صل الله و علیه وآله  یک سنت حسنه ماندگار و پایدار است که عمل به آن باعث شکل گیری شخصیّت اسلامی و ایمانی در کودکان یک جامعه خواهد شد.

کودکی که از طرف پدر و مادر و در درجه بعد از طرف افراد جامعه، خصوصا روحانی مسجد ، مدیر مدرسه ، معلمان و ... مورد احترام و توجه قرار گیرد؛  شخصیت او به خوبی در همه ابعاد روان‌شناختی رشد می‌کند و همیشه روح و روانی آرام و پویا و هدفمند خواهد داشت.


برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان

رضا کشمیری

 

در فرهنگ‌هایی که کودک را برای شیردهی به زنانی غیر از مادران می‌سپارند، توجه به خصوصیّت‌های شخصیتی دایه به سبب تأثیر در خلق و خو و شخصیت فرزند مورد تأکید و توجه قرار گرفته است. رسول اکرم صل الله و علیه وآله می‌فرمایند: شیر، طبیعت را تغییر می‌دهد.[1] یعنی فرزند از هر زنی شیر بخورد، خلق و خوی او را می‌گیرد.

پیامبر اسلام صل الله و علیه وآله در جای دیگر می‌فرمایند: فرزندان خود را برای شیردادن به زن نادان نسپارید؛ زیرا فرزند شبیه زن شیرده می‌شود.[2]

برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان

رضا کشمیری

کودک از بدو تولد تا مدت‌ها نمی‌تواند حتی ساده‌ترین نیازهای خود را فراهم کند و کاملا به والدین وابسته است. از این رو تأمین نیازهای فرزندان یکی از وظایف جایگاه پدری است.

سلامت و تندرستی کودک رابطه نزدیکی به تغذیه با شیر مادر دارد. در متون دینی سفارش زیادی به این مورد شده است. پیامبر گرامی اسلام صل الله و علیه وآله  می‌فرمایند: هنگامی که فرزند در شکم مادر خود است، خداوند متعال روزی او را در پستان‌های مادرش قرار می‌دهد که یکی حکم نوشیدیی و یکی حکم غذا را دارد.[1]

سلامت روانی و جسمی کودک تنها در دامان مادر و با استفاده از شیر او تأمین می‌شود، این یک نکته ظریف و پیچیده‌ای است که نمی‌توان از آن غافل شد. امیر مومنان علی علیه السلام می‌فرمایند: شیری برای کودک با برکت‌تر از شیر مادر نیست.[2]

رضا کشمیری