خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار
آخرین نظرات

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

 

۱۰- به کار گرفتن فرزند از هفت سالگی:

زندگی همواره مملو از مشکلات  و ناکامی‌های کوچک و بزرگ است. برای چیره شدن بر مشکلات باید صبر و تدبیر داشت که غریزی نیستند بلکه اکتسابی هستند و با تمرین به دست می‌آیند. کودک بعد از هفت سال آزادی کامل، باید به صورت مستقیم و عملی مشکلات زندگی را لمس کند و خودش روبرو شدن با آنها را تجربه کند. امام علی علیه السلام می‌فرمایند: کودک را بعد از پرورش و آموزش باید هفت سال به کار و فعالیت وادارند.[1]

امام کاظم علیه السلام فرموده‌اند: بهتر است که طفل در کودکی با سختی و مشکلات گریزناپذیر زندگی که تاوان زندگی است روبرو شود تا در جوانی و بزرگسالی بردبار و شکیبا باشد.[2]

نکته مهم: باید به تدریج و مناسب با توان و ظرفیت واقعی کودک، مسئولیت‌هایی به او سپرد تا کم کم با سرد و گرم روزگار آشنا شود. پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله فرمودند: آنچه را که کودک توان داشته و انجام داده از او بپذیرد و آنچه انجام آن در توان کودک نیست و برای او طاقت‌فرساست از او نخواهد و او را به گناه و طغیان وادار نکند و به او دروغ نگوید.[3]


رضا کشمیری



نویسنده سعی دارد دست روزه‌دار را بگیرد و به کمک نیّتِ نابی که در روزه‌داری‌اش اراده می‌کند، او را به لایه‌های باطنیِ روح و روان و قلبش سیر دهد و راه‌های ظریف خودشناسی را که انسانِ روزه‌دار می‌تواند طی کند، مقابل او قرار دهد.

می‌گوید: ای انسان! به اندازه‌ای که در روزه‌داری عزم بلند داشته باشی، روزه برای تو ثمره به همراه خواهد آورد و لذا سعی دارد آن نوع از عزم‌های بلندی را که انسان روزه‌دار می‌تواند اراده کند، به او متذکر شود.

توجه به روایات و سخنان عرفا در مورد روزه موجب تقویت اراده در روزه‌داری می‌گردد، لذا با مطالعة روایات مورد بحث، انسان احساس می‌کند با روزه‌داری خود راه‌های گمشده‌اش را می‌تواند بیابد.

دریافت کتاب
حجم: 486 کیلوبایت
توضیحات: کتاب روزه دریچه‌ای به عالم معنا از استاد اصغر طاهر زاده

رضا کشمیری

۹- آموزش مهارت‌های مورد نیاز به فرزندان :


داشتن مهارت‌های لازم در امور گوناگون زندگی در کنار داشتن دانش لازم از جمله ضروریات زندگی اجتماعی است. به عبارت دیگر افزون بر شناخت و انگیزه، توانایی انجام کار نیز از جمله عوامل موثر در ایفا کردن درست نقش‌ها در آینده است. فردی که مهارت های مربوط به جایگاه خود را فراگرفته باشد ، به راحتی نقش مورد انتظار را در جامعه ایفا می‌کند و در نتیجه سرشار از نشاط و رضایت درونی خواهد شد.

برخی مهارت ها که در اسلام سفارش شده علاوه بر کاردکرد های اجتماعی و نظامی، سلامت جسمی و روحی را به دنبال خواهد داشت. شنا ، اسب‌سواری و تیراندازی از جمله مهارت‌هایی است که سفارش شده است. رسول اکرم صل الله علیه و آله می‌فرمایند: به فرزندان خود شنا و تیراندازی بیاموزید.

رضا کشمیری

۸- آموزش علوم مورد نیاز به فرزندان:


آموزش قرآن، حدیث ، نماز ، احکام دینی و دیگر علوم مورد نیاز به فرزندان از جمله وظایف جایگاه پدری و مادری است که مورد توجه جدی متون دینی قرار گرفته است.

کودکان باید قبل از ورود به اجتماع، عناصر اساسی فرهنگ در جامعه اسلامی از قبیل  باورها، ارزش‌ها و هنجارهای دینی را فرا بگیرند. قبل از رسیدن به بلوغ هم باید احکام عبادی و اجتماعی اسلام را در حد توان خود یاد بگیرند. بهترین شیوه آموزش، شروع یادگیری با متون اصلی دین یعنی قرآن و روایات است. به همین جهت است که پیامبر صل الله علیه و آله آموزش قرآن را حق فرزند بر پدر شمرده‌اند.[1]

نکته مهم در اینجا پاداش چشم‌گیری است که برای والدین در نظر گرفته شده است. رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند: هر کس به فرزند خود قرآن بیاموزد در قیامت بر والدین او لباس‌هایی می‌پوشانند که نور آن چشم بهشتیان را خیره می‌کند.[2]

برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان


۱- وسایل الشیعه؛ ج۲۱ ؛ص ۴۸۲

۲- وسایل الشیعه؛ ج۲۱ ؛ص ۴۷۶

رضا کشمیری

۷- تربیت فرزندان بنابر اصول تأیید شده از سوی دین:


یکی از مهمترین وظایف پدر و مادر ، تعلیم و تربیت فرزندان است و در برابر این مسئولیت باید پاسخگو باشند. امام سجاد علیه السلام فرمودند: حق فرزندت توجه به این امر است که او از تو می‌باشد و در چند روز این دنیا خیر و شرش وابسته به توست و بدانی که یقینا وظایفی از قبیل: تربیت نیکو، راهنمایی به سوی خداوند، یاری و مساعدتش در طاعت خدا بر عهده توست ...[1].


فعالیت تربیتی از همان نخستین لحظات تولد با گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد آغاز می‌شود. رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله فرمودند: هر کس دارای فرزندی شد، لازم است در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گوید که این کار نوزاد را از گزند شیطان رانده شده از درگاه الهی مصون می‌دارد.[2]

 

تربیت از دامان مادر آغاز می‌شود.مادر از همان کودکی به همراه شیری که به فرزند خود می‌نوشاند، اسلام، دیانت و اخلاق خوب را نیز به او تزریق می‌نماید. از آنجا که فرزند بیش از همه به مادر علاقه دارد، از اخلاق و سخنان مادر بیشتر تأثیر می‌پذیرد. مادری که صالح و با خدا باشد خانواده سالم خواهد بود و فرزند هم اگر با مانع بزرگی روبرو نشود تا آخر عمر سالم خواهد ماند.


برای مطالعه وظایف دیگر والدین کلیک کنید


برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان


 

رضا کشمیری

به نام حضرت حق

مژده‌ی آمدنت قیمت جان می‌ ارزد
تاری از موی تو آقا به جهان می‌ ارزد


السلام علیک یا صاحب الزمان علیه السلام


بهترین هدیه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ترک یک گناه است

رضا کشمیری


کراهت برهنه بودن هنگام نزدیکی زن و شوه

در برخی از روایات نزدیکی به صورت کاملا برهنه ناپسند و مکروه دانسته شده است، البته این به این معنا نیست که اسلام بخواهد زن و شوهر را محدود کند، بلکه از باب این هست که جاذبه های جنسی به صورت کامل از بین نرود، در برخی از روایات اشاره شده که لذتی بالاتر از دیدن همسر به صورت عریان نیست، اما در باب نزدیکی توصیه ای دیگر می کند که پوشش یا لباسی بر تن باشد.


البته منظور این نیست که زن و شوهر با لباس به استقبال هم بروند بلکه ظرافتی در روایت است و آن اینکه خود لباس مناسب بر تحریک پذیری بیشتر می افزاید و گاهی نواقص بدن را هم می پوشاند. الان لباسهای مخصوص و زیبا و مناسب وجود دارد که باعث تنوع در ارتباط و عمیق شدن روابط می شود، خب می توان از این لباسها استفاده کرد. نه تنها لباس بلکه رنگ و نور اتاق چینش وسایل در اتاق مخصوص زن و شوهر اگر با یک ظرافت خاص انتخاب شود، روحیه نشاط را در طرفین ایجاد خواهد کرد.

رضا کشمیری

برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان


ازدواج یکی از بزرگترین رویداد های زندگی مومنان است که نکات ظریف فراوانی دارد، از این رو نیاز هست که همواره با دقت به این رابطه نگاه کنیم چون چه بسا رعایت نکردن یک نکته کوچک دعواها و اختلاف بزرگ را به وجود بیاورد.

1- یاد خدا را در زندگی دائمی کنید

دین داری شما را به همسرتان نزدیک تر و مهربان تر می کند. آن کسی که همواره به یاد خداست مسائل کوچک دنیا او را ناراحت نمی کند، و می داند زندگی میدانی است که خداوند ناظر و نسبت به خانواده سفارشات فراوانی کرده است و همسر را یک هدیه الهی می داند که  نباید نسبت به آن با کوتاهی ناشکری کرد.

2- مهربان باشید و معجزه را ببینید

لبخند و مهربانی رابطه طولانی و پایدار شما را تضمین می کند. همه ما محتاج مهربانی هستیم و چه خوب است که همسر این نیاز همیشگی را تامین کند. شاید مشکلات زندگی زیاد باشد اما اگر به دیگران مهر بورزیم آنها نیز به ما عشق و علاقه را هدیه می کنند و حال ما نیز بهتر خواهد شد.

3- فلسفه زندگی را درک کنیم

باید بدانیم همه روزها آنظور نیست که باب میل ما باشد، گاهی مشکلات در زندگی ایجاد می شود و باید با توکل به خدای بزرگ مقابله کرد. باید بدانیم همانطور که قرآن فرموده پس از هر سختی آسانی است. شما به عنوان همسر بدانید که اگر روزهای سخت زندگی شماست قطعا روزهای خوب نیز در پیش خواهد بود و در این روزها در کنار همسرتان باشید و به او انرژی مثبت بدهید و حضور خدا را در زندگی پر رنگ تر نشان بدهید تا تحمل روزهای سخت راحت تر باشد، قطعا توجه به خدای بزرگی که هیچگاه بندگان را رها نمی کند بسیار تاثیر گزار هست.

اگر همسرتان روزهای سخت خود را می گذراند و کمتر به شما توجه می کند نباید زود قضاوت کنید و به همسرتان کم توجهی کنید، مخصوصا مردها نیاز زیادی به حمایت های عاطفی در این روزها دارند، قطعا پس از اینکه مشکلات برطرف شد یک مرد نمونه همواره قدردان همسر وفادارش خواهد بود

4- به هم در جمع احترام بگذارید

در روایات داریم که اهل البیت با بهترین تعابیر همدیگر را صدا می زدند و همواره به بزرگ و کوچک خود احترام می گذاشتند. ما نیز باید یاد بگیریم که احترام همسرمان را در همه جا داشته باشیم مخصوصا جلوی پدر و مادر خودمان و همسر.

اگر باهمسرتان اختلاف نظری دارید ضرورتی ندارد که در جمع با هم جر و بحث کنید. این مشاجره ها را در خلوت خود داشته باشید و با آرامش با هم به گفتگو بپردازید.

5- تا می توانید ببخشید و فداکار باشید

زن و مردی که در زندگی اهل بخشش و فداکاری باشند قطعا رابطه پایدار و طولانی خواهند داشت. زندگی صرفا محل حقوق و قوانین نیست، حتما باید فداکاری و بخشش داشته باشیم و فرصت اصلاح و جبران را به هم بدهیم. با این روحیه زندگی شما شیرین و لذت بخش خواهد بود.

6- قدر دان باشید و سپاسگزار

رضا کشمیری

 

چند توصیه کلی:


1
ـ هنگام ورود شوهرتان به خانه به استقبال او بروید، به او سلام و خسته نباشید بگویید، از حالش جویا شوید، به او بگویید که از آمدن او خوشحالید و دلتان برای او تنگ شده بود.
2
ـ هنگامی که احساس می‌کنید همسرتان خسته است، مراعات حال او را بکنید.
3
ـ به خوبی‌های همسرتان توجه کنید، آنها را به او بازگو کنید.
4
ـ به شوهرتان بگویید که چه مرد پر شور و حرارتی است و شما از رابطة زناشویی با او خیلی احساس رضایت می‌کنید. به وی اظهار دارید که چقدر با احساس است و شما از این که با فردی مثل او پیوند زناشویی بسته‌اید بی‌اندازه احساس خوشبختی می‌کنید.
5
ـ اتاق خواب مناسبی را برای خودتان مهیا کنید.
6
ـ سعی کنید نیازهای عاطفی و جنسی همسرتان را به خوبی ارضا کنید. قبل از رابطه جنسی مقدماتش را رعایت کنید، معاشقه و ...
7
ـ از همسرتان توقع زیادتر از توانش نداشته باشید.
8
ـ به هر حال مراقب باشید رابطه گرم و شیرین با همسرتان به سردی و تلخی نگراید.

در پایان توجه شما را به روایتی زیبا از امام علی علیه السلام جلب می‌کنیم؛ ایشان فرمودند:
بهترین زنان شما پنج دسته‌اند، سوال شد آنان کیانند؟ فرمودند:
1.
سهل‌گیر باشد و سخت نگیرد،
2.
نرمخو باشد و آرام باشد، و تندخو نباشد،
3.
از شوهر خود اطاعت و فرمانبرداری داشته باشد،
4.
اگر از همسر خود نافرمانی کرد، چشم بر هم نگذارد تا او را راضی کند،
5.
هرگاه شوهرش از وی، غایب شود، مال و آبروی او را حفظ نماید
.


پی نوشت:

برای مطالعه بیشتر کتاب همسران سازگار، نوشته علی حسین زاده را مطالعه بفرمایید

رضا کشمیری