خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار
آخرین نظرات

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

ادامه نکات  کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی


۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی

۲- وفادار بودن به یکدیگر یکی از عوامل آرامش

من و او بعد از ازدواج می‌شویم ما، مایی که در خوشی‌ها و سختی‌ها شریک هستیم. اگر همسر شما موفقیتی کسب کرد، شما هم حتما دل‌شاد می‌شوید و باید این شادی خود را بروز بدهید که همسر شما بداند و احساس غرور کند. به همسر خود بگویید که به او افتخار می‌کنید.

در سختی‌ها هم کنار همسر خود باشید و با او همدلی و همزبانی کنید، مشورت بدهید، نظر بخواهید و در یک جمله با هم گفتگو کنید. بلای امروز خانواده‌ها سکوت و سخن نگفتن است مخصوصا در سال‌های اول زندگی که هنوز فرزندی ندارند. خیلی از سوء برداشت‌ها و مشکلات با چند جمله صحبت کردن به راحتی حل می‌شود.

اگر همسر شما به خاطر بی‌احتیاطی بیمار شد، شما سریع سرزنش نکنید: ببین حقته! چند بار گفتم لباس گرم بپوش، حرف گوش نکردی! بلکه بیشتر تحویلش بگیرید و با او هم‌دردی کنید و برای درمانش نسخه گیاهی بپیچید!

 اگر روزی خسته و گرسنه از سر کار برگشتید و خانه نامرتب بود یا نهار‌ آماده نبود، شما باید اول نگران همسرتان باشید نه اینکه از آن اوضاع عصبانی باشید و هی غرّ بزنید. با مهربانی و دلسوزی حالش را بپرسید و ابراز نگرانی کنید.

بدانید که شما دیگر من نیستید، شما با همسرتان ما شدید و در همه چیز زندگی با هم شریک خواهید بود. کاری نکنید که آرامش و سکینه‌ای که نتیجه ازدواج است تحت تأثیر مشکلات قرار بگیرید، آن مودت و رحمتی[1] که خداوند بین شما ایجاد کرده را خراب نکنید و با هم بر مشکلات فائق آیید.

 

مطالب بیشتر:

وظایف والدین  


رضا کشمیری


ادامه نکات  کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی


۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی

۲- وفادار بودن به یکدیگر یکی از عوامل آرامش


۵- به زندگی شخصی قبل از ازدواج اهمیت دهید


با ازدواج یک روزنه‌ی ارتباطی جدید برای دختر و پسر باز می‌شود، افراد جدید و شخصیّت‌های متفاوت با روحیّات جدید به جمع خانوادگی ما اضافه می‌شوند. شاید در روزهای اول عروس و داماد گیج به نظر بیایند اما افراد برون‌گرا به زودی خودشان را با محیط جدید وفق می‌دهند و افراد درون گرا فقط نیاز به فرصت بیشتری دارند تا صمیمیت ایجاد شود. در هر صورت علاوه بر ارتباط زناشویی بین دختر و پسر که یک فضای کاملا جدید و دل‌نشین است، ارتباط با اقوام همسر هم فضای محبت‌آور جدیدی بوجود می‌آورد که در شخصیّت بخشی انسان بسیار موثر خواهد بود.

 بعضی دختر و پسر‌ها هستند که بعد از ازدواج، خانواده و اقوام و دوستان خود را به کلی فراموش می‌کنند، که کار بسیار اشتباهی است چون این تغییر ناگهانی محیط عاطفی می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد. شاید در ماه‌ اول این تغییر شدید احساس نشود اما به مرور زمان دل تنگی‌ها آغاز می‌شود و افراد احساس خلأ عاطفی می‌کنند. بنابراین علاوه بر زندگی زناشویی و ارتباطات جدید،  ارتباط با خانواده و اقوام و دوستان باید در محدوده مشخصی حفظ شود.

بله بعضی‌ها هم هستند که برعکس این عمل می‌کنند و تمام ارتباطات گذشته با دوستان ، شب‌نشینی‌ها و گردش‌های مجردی را ادامه می‌دهند و انگار نه انگار که ازدواج کرده‌اند. این حالت به مراتب آسیب‌زا تر است و باید ارتباطات گذشته به نحو معقولی محدود شود.


مطالب بیشتر:

توصیه های اخلاقی سه گانه مخصوص خانم‌ها

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان


رضا کشمیری

 

ادامه نکات  کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی


۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی

۲- وفادار بودن به یکدیگر یکی از عوامل آرامش

 

۴- از یکدیگر حمایت کنید

زن و شوهر مانند دو دوست دلسوز باید در همه حالات و موقعیّت‌ها پشتیبان یکدیگر باشند، حمایت از یکدیگر به دو نوع صورت می‌گیرد:

۱- حمایت مادی و جسمی:

همه حمایت‌های جسمی در یک جمله خلاصه می‌شود : مشارکت در کارها ، البته اگر مشارکت دلسوزانه و خالصانه باشد محبّت آور خواهد بود و پیوند زناشویی را روز به روز محکم‌تر می‌کند.

مردان به خاطر ویژگی‌های جسمی و ژنتیکی ، قوی‌تر هستند و بهتر است کارهای سنگین داخل و خارج از منزل را داوطلبانه به عهده بگیرند. مردها گاهی در کارهای خانه کمک کنند، ظرف بشورند و جارو بکشند، علاوه بر ثواب فوق العاده اخروی، در همین دنیا هم زندگی زیباتر  و خانواده‌ای شاداب‌تر خواهند داشت.

۲- حمایت معنوی و روحی :


زن و شوهر هم‌چنان که جسم یکدیگر را حمایت و تیمار می‌کنند، روح‌شان هم نیاز به حمایت دارد. در هنگام خستگی و بی حوصلگی همسر، با او کلنجار نروید، درکش کنید و با لبخند به استقبالش بروید.

عیب پوشی و شخصیت بخشی  دو حمایت اساسی و اثربخش همسران از یکدیگر است. عیب همسر خود را به هیچ وجه در جلوی خویشاوندان و همسایه‌ها و ... فاش نکنید، خوبی‌هایش را بازگو کنید و بخاطر این خوبی‌های احساس خوشبختی خود را بروز دهید ، در جلوی دیگران و طوری که همسرتان هم بشنود یا ببیند خدا را شکر کنید بابت داشتن چنین همسری. این کارها باعث تقویت شخصیّت همسر شما می‌شود. او ناخودآگاه نقاط قوت خود را تقویت می‌کند و به فکر اصلاح نقاط ضعف خود می‌افتد.

یکی دیگر از موارد حمایت معنوی از همسر ،همدلی و همزبانی در مسائل مربوط به تربیت فرزندان است. آقای خانه نباید همه کارهای تربیتی فرزند را به عهده همسرش بگذارد ، این‌طور نباشد که هیچ وقت فرزند خود را عمودی نبیند! آقای می‌گفت من صبح زود وقتی می‌روم سر کار ، بچه‌ام خواب است وقتی هم آخر شب به خانه برمی‌گردم باز هم بچه‌ام خواب است، همیشه او را افقی دیده‌ام. فرزندان به اقتدار و حمایت پدر نیاز دارند، کارهای خود را طوری تنظیم کنید که حتما ساعاتی از روز را با فرزندان خود حرف بزنید، بازی کنید، بگذارید پسر شما درد دلش را با شما بگوید، دختر شما برای شما ناز بیاورد و شما نازش را بخرید.


مطالب بیشتر:

توصیه های اخلاقی سه گانه مخصوص خانم‌ها

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان

رضا کشمیری

بسم الله الرحمن الرحیم



حادثه تروریستی اهواز گوشه‌ای از جنایت‌های داعشی‌ها و اربابان پست فطرت آنها بود که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد آورد. خاطره‌ای به نقل از یکی از مدافعان شجاع و باغیرت حرم را به رشته تحریر در آوردم، خاطره‌ای که جان و دل خودم را سوزاند.


خاطره‌ای با عنوان حرامی و دختر کمیل


اگر نبودند این شهدای مدافع حرم ، صحنه‌های توصیف شده در این خاطره هر روز در شهرهای ایران اسلامی ما اتفاق می‌افتاد.


یاد و خاطره شهدای عزیز مدافع حرم گرامی و پر افتخار باد.

رضا کشمیری

 

ادامه نکات  کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی


۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی

۳-  زبان مشترک‌تان را پیدا کنید:

در رابطه زناشویی مرزی برای ارتباط وجود ندارد. نباید از هم خجالت بکشید و چیزی از احساساتتان را پنهان کنید. اگر از نحوه خاصی از رابطه زناشویی لذت بیشتری می‌برید به همسرتان بگویید، اگر هم خجالت می‌کشید بطور غیر مستقیم و با همراهی کردن در رابطه به او بفهمانید که دارید لذت می‌برید.


خانواده یعنی؟!


 یاد بگیرید چگونه به بهترین وجه به همسرتان بفهمانید که در یک لحظه حوصله ادامه بحث را ندارید و یا فلان موضوع برای شما جالب نیست. ابراز احساسات کنید، از او تشکر کنید و یا معذرت خواهی کنید. هر بار که پیش می‌آید این جملات را به کار ببرید.

سعی کنید گفتگو‌هایتان تا آنجا که می‌تواند پر از شوق و مثبت اندیشی باشد. از روی بی حوصلگی و بی میلی بحث را آغاز نکنید. همدلی و همزبانی نقطه اوج هنرمندانه‌ی یک ارتباط است، چه ارتباط کلامی و چه ارتباط غیر کلامی.

نکته:

برای پایداری و موفقیت این زبان مشترک باید یک اصل مهم و کاربردی همیشه رعایت شود. و آن اصل تکریم و احترام در روابط زن و شوهر است که یک اصل قرآنی و نبوّی می‌باشد، خداوند عزیز در سوره نساء آیه ۱۹ می‌فرماید: و عاشروهنّ بالمعروف.  یعنی ای مردان با همسران خود به نیکی و با احترام معاشرت کنید. پیامبر گرامی صل الله و علیه و آله هم می‌فرمایند: هر کس با زنی ازدواج می‌کند، باید او را گرامی بدارد۱. از ظاهر کلام ایشان استفاده می‌شود که مردان باید در همه حال و همه مکان‌ها چه در خانه ، چه در مهمانی ، چه در شادی ، چه در خشم ، با همسر خود به خوبی و مهربانی برخورد کنند.


مطالب بیشتر:


 نگاه مهربانانه یکی از مهمترین بخش‌های ارتباط غیرکلامی(زبان بدن)

اثرات نگاه محبت‌آمیز والدین به فرزندان و شاد کردن آنها

فروتنی و تواضع یکی دیگر از مهمترین بخش‌های ارتباط غیرکلامی(زبان بدن)

راهکارهای عملی برای افزایش مهارت ارتباطی اعضای خانواده

در محیط خانواده چه زمانی سکوت بهتر است چه زمانی سخن گفتن؟!


رضا کشمیری

ادامه نکات  کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی


۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی



۲- وفادار بودن به یکدیگر


بعد از ازدواج، همسرتان مهمترین شخص در زندگی‌تان است و باید مهم‌ترین دغدغه ذهنی‌تان باشد. شما باید کمی‌مرزهایتان را با خانواده، دوستان و همکارانتان پر رنگ کنید تا در آن میان یک سرزمین با مرزهای مشخص برای خودتان و همسرتان داشته باشید. علت آن هم روشن است: همه ما نیاز به آرامش روحی داریم، اگر همسرتان احساس کند که شما به او وفادار نیستید ، مثلا هر از گاهی شما را ببیند که با همکار نامحرم خود شوخی می‌کنید ، می‌خندید و ذوق می‌کنید! در حقیقت آرامش را از او سلب کرده‌اید. غم و اندوهی آب کننده جسم و روح همسر شما را در برمی‌گیرد، به فرموده مولایمان امیرالمومنین علیه السلام : آتش اندوه ، بدن آدمی را گداخته و آب می‌کند.[1]

یکی دیگر از جنبه‌های وفاداری این است که هیچگاه با هیچ کس در مورد کمبودها و مشکلات و بدی‌های همسرتان صحبت نکنید. اگر در زندگی مشترکتان دچار مشکلی شدید در مورد آن تنها با همسرتان صحبت کنید، نه با دوستان و یا خانواده‌تان. لطفا توجه کنید که وقتی می‌خواهید بدی‌های همسرتان را به او گوشزد کنید ابتدا خوبی‌های او را بشمارید، از زحماتش قدردانی کنید، به او بفهمانید که مورد اعتماد شماست و دوستش دارید، سپس بدی‌هایش را محترمانه و منصفانه نقد کنید.

 

مطالب بیشتر:
رضا کشمیری