خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار
آخرین نظرات

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است


از انجماد زمین می رهانی‌ام بانو!

به سمت آینه ها می کشانی‌ام بانو!


تمام خانه ات از عطر یاس لبریز است
به مرز عشق و جنون می‌رسانی‌ام بانو!

شما کریمه ترین مریم کویر قمی
سروش لحظه بی هم زبانی‌ام! بانو!

وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد

رضا کشمیری



امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: یکى از نشانه هاى تواضع و فروتنى آن است که به هرکس برخورد نمائى سلام کنى و در هنگام ورود به مجلس هر کجا، جا بود بنشینى نه آن که به زور و زحمت براى دیگران جائى را براى خود باز کنى .

رضا کشمیری



ولی امر مسلمین جهان پاسخ می‌دهند:

اینکه می‌گویند خانواده دار باشد، منظور خانواده‌ی اسم و رسم‌دار آنچنانی نیست، خانواده‌ی شأن‌دار اجتماعی نیست، خانواده متدیّن است. یک وقت، یک مرد باربر حمّال مومنی دختری دارد، دختر او را باید گرفت، هیچ اشکالی ندارد... بعضی می‌گویند خانواده باید شریف باشد، بله باید شریف باشد اما خانواده شریف کدام است؟ ... خانواده شریف آن خانواده‌ای است که پدر آن خانواده، مادر آن خانواده مومنند، امینند ، صادقند ، آدم‌های خوبی‌اند، سالمند...


نکات مهم:

۱- ملاک شرافت یک خانواده چیست؟ آیا پست و مقام یا ثروت شرافت می‌آورد؟! آیا همین که مردم بخاطر ریاست و ثروت به کسی احترام بگذارند شریف می‌شود؟  شرف و شرافت را خداوند عزیز  عطا می‌فرماید و تنها به کسی شرافت را عنایت می‌کند که مومن باشد. تنها ملاک شرافت تقوا و ایمان خالصانه است و چنین ایمانی حتما عمل صالح را به دنبال خواهد داشت.


۲- دختر یا پسر خانواده دار چه صفاتی دارد؟ با اندکی تحقیق در مورد پدر و مادر و بستگان نزدیک می‌توان به نتیجه رسید که آیا این خانواده شریف هستند یا نه؟ پدری که دغدغه‌ی اصلی‌اش آوردن نان حلال سر سفره خانواده‌اش است ، حتما مومن و سالم است چه رییس باشد چه کارگر ، چه پولدار باشد چه فقیر. مادری که حیا و عفت دارد و دغدغه‌ی اصلی‌اش تربیت فرزندان صالح و سالم است. رضایت همسرش حرف اول را در ارتباطات اجتماعی‌اش می‌زند. چنین مادری حتما مومن و سالم است و چنین خانواده‌ای قطعا شریف و با اصل و نسب هستند.


مطالعه بیشتر:

اولین وظیفه مرد: خوش اخلاقی

دومین وظیفه مرد : صبر بر آزارهای همسر

سومین وظیفه مرد : بخشش خطای همسر

هشدار به خانم‌ها: عواقب دردناک زینت کردن بدن برای نامحرم

عطر زدن خانم‌ها برای نامحرم ممنوع

رضا کشمیری


رهبر معظم انقلاب در یکی از جلسات اجرای صیغه عقد فرمودند:

هم‌سنگ و هم‌شأن کدام است؟ ... برایمان معرفی کردند، فرمودند: «المومن کفو المومن» مومن هم‌شأن مومن است... اگر خواستگار دختران، مومن است، هم‌شأن دختر شماست، زشت است باشد، بی‌پول است باشد، پدرش اسم و رسم ندارد باشد، شغل زیاد پول در بیاور ندارد نداشته باشد... شما هم که می‌روید خواستگاری دختر برای پسرتان، آن دختر مومن را وقتی پیدا کردید، آن خوب است، آن کفّو است، خیلی زیبا نیست نباشد، تحصیل کرده نیست نباشد، ثروت ندارد، جهاز نمی‌آورد نیاورد، آنی که ملاک است فقط ایمان و پاکدامنی و امانت و صدق است.


کلام رهبری دو بخش دارد:

۱- خطاب به خانواده‌هایی که دختر دم بخت دارند و برای دخترشان خواستگاری مومن آمده است:

 وقتی تحقیق کردید و فهمیدید خانواده پسر و خود پسر با ایمان و پاکدامن هستند، امانت‌دار و راستگو هستند، دیگر بهانه‌ نیاورید که کو خانه‌اش ؟ کو ماشینش؟ بهانه نیاورید که زشت است، چانه‌اش کج است، لاغر است ، چاق است و هزار عیب و ایراد دیگر!! بگذارید آقا پسر بیاید و با دختر مومن شما صحبت کند، یک جلسه ، دو جلسه و حتی بیشتر تا اینکه به نتیجه برسند. سفارش شده دختر خانم نماز استخاره (نمازی که دستورالعملش در مفاتیح الجنان آمده است) بخواند و بعد برود در جلسه خواستگاری، اگر مهر پسر در دلش نشست و خوشش آمد دیگر کار را تمام کنید. نگویید زشت است و فلان! به قول معروف علف باید به دهن بزی شیرین بیاید که آمده است! دیگر به بی پولی و شغل نون و آب دار نداشتن او گیر ندهید، توکل کنید به خدا و بدانید که خدا وعده داده است که روزی آنها را تضمین کند.

۲- خطاب به خانواده‌ی آقا پسری که می‌خواهد به خواستگاری دختری مومن برود:

 وقتی دختر مومن و پاکدامنی پیدا کردید او هم کفو پسر مومن شماست، شک نکنید، نگویید خیلی زیبا نیست، سبزه است یا خیلی سفید است! شما بهانه نیاورید. تحصیلات دختر پایین‌تر از پسر شماست ، اشکال ندارد تازه بهتر هم هست. خانواده‌اش اسم و رسم دار نیست نباشد، ثروت ندارند ، جهاز نمی‌آورند نیاورند. باور کنید جهار آنچنانی خوشبختی نمی‌آورد، ثروت زیاد خوشحالی و زندگی راحت نمی‌آورد. یک خاطره‌ای برایتان بگوییم:

 

مطالب بیشتر:

نگاه مهربانانه یکی از مهمترین بخش‌های ارتباط غیرکلامی(زبان بدن)

اثرات نگاه محبت‌آمیز والدین به فرزندان و شاد کردن آنها

فروتنی و تواضع یکی دیگر از مهمترین بخش‌های ارتباط غیرکلامی(زبان بدن)

راهکارهای عملی برای افزایش مهارت ارتباطی اعضای خانواده


در شهر ما خانواده‌ای می‌شناسم که دخترشان را به پسر پولداری دادند، پسر خانه‌ای دو طبقه داشت، خانواده دختر هم پولدار بودند و دو جهیزیّه کامل برای دو طبقه مجزا دادند، هر طبقه ۱۰ تا سرویس ویکتوریا ، ۱۰ تا کتری آنچنانی ، ۱۰ دست کامل لحاف و تشک ... خلاصله از هر چیزی ده تا از شیک‌ترین و گران‌ترین اجناس برایش گرفته بودند. به خیال خودشان کلاس گذاشته بودند تا در برابر خانواده داماد کم نیاورند! بعد از مدتی داماد چشم چران و هرزه ، هر از چند گاهی دختری به خانه ‌اش می‌آورد! طبقه بالا با تمام تجهیزات اشرافی در اختیار دختران هرزه بود، طبقه همکف در اختیار دختر نگون‌بختی که گمان می‌کرد جهیزیه‌ زیاد خوشبختی می‌آورد! در نهایت داماد خیلی به قول خودش جوانمردی کرد و زن دومی گرفت و در طبقه دوم ساکن کرد. دختر نگون بخت به همین راضی شده بود و خون دل می‌خورد می‌گفت: حداقل همین یکی هوو باشد بهتر از صد تا هووی هرزه‌ی رنگارنگ است!!! 

رضا کشمیری

 



رهبر معظم انقلاب در جلسه اجرای صیغه عقد فرمودند:

ازدواج برای زن و مرد-هر دو- یک وسیله‌ی آرامش و آسایش روحی و وسیله‌ی دلگرم شدن به تداوم فعالیّت زندگی است. وسیله‌ی تسلّی ، وسیله‌ی پیدا کردن یک غمخوار نزدیک  که برای انسان در طول تمام زندگی لازم است.

نفس این علقه‌ی زوجیّت و تشکیل یک واحد جدید، مایه‌ی آرامش زن و مرد و مایه‌ی کمال و اتمام شخصیت آنهاست. بدون آن، هم زن و هم مرد ناقصند.

مهمترین فایده ازدواج، همین تشکیل خانواده است. و بقیه مسائل مثل تولید نسل یا ارضای غرایز بشری، همه در درجه‌ی دوم است، درجه‌ی اول همان تشکیل خانواده است.[1]


یک مرجع تقلید که شعاع نورانی مرجعیّتش به تمام نقاط جهان پرتو انداخته است ، یک اسلام شناس همه جانبه ، یک فقیه زمان شناس که مطالعات تاریخی و فلسفی و اسلامی‌اش قطعا از همه‌ی ما بیشتر است ، این حرف را زده است. او فرموده مهمترین فایده ازدواج ، تشکیل خانواده است.


مگر کارکرد خانواده چیست ؟! مگر چقدر اهمیّت دارد ؟! مهمترین کارکرد آن ، ایجاد آرامش برای زن و مرد است، محیط خانواده علاوه بر آرامش بخشی، مقدمات رسیدن به هدف خلقت یعنی رسیدن به سعادت ابدی را فراهم می‌کند. حفره‌های تاریک شخصیتی انسان در تکاپوی مشکلات زندگی در محیط خانواده آشکار و درمان می‌شوند. وقتی نظام خانواده ، درمانگر باشد، زن و مرد را به کمال شخصیّتی می‌رساند، در نتیجه جامعه به کمال شخصیّتی خود می‌رسد.


در خانواده‌ی آرمانی و پایدار هر گاه مرد خانواده غم و غصه‌ای به دل دارد، همسرش به سرعت تشخیص می‌دهد و با ترفندهای زنانه باعث آسایش خاطر و نشاط درونی او می‌شود. در چنین خانواده‌ای هر وقت خانم خانه خسته و افسرده می‌شود، شوهرش زودتر از همگان حال او را می‌فهمد و با گفتگو و شنیدن درددل‌های او مرهمی بر روح خسته‌اش می‌شود. اینگونه می‌شود نهاد خانواده را درمانگر مشکلات روحی و جسمی اعضای خانواده دانست.


مطالب بیشتر:

 عامل جلب محبت : صدا کردن همسر با نامی که دوست دارد


رضا کشمیری

 



رهبر عظیم الشأن انقلاب فرمودند:

حجاب یکی از وسایل امنیّت است، با حجاب زن مسلمان هم خود زن مسلمان امنیّت پیدا می‌کند و هم مردان مسلمان. آنجایی که حجاب را از زنان دور می‌کنند و آنها را به سمت عریانی و برهنگی نزدیک می‌کنند، در درجه اول امنیّت از خود زن و در درجه‌ی بعد از مردان و جوانان گرفته خواهد شد. برای اینکه محیط سالم و دارای امنیّت باشد ، اسلام حجاب را معین کرده است[1].

حجاب برای زن به معنای ذلّت زن نیست، بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است ، نه تنها حفظ زن بلکه عصمت و حفاظت از زن و مرد هر دو است[2].

 

در دانشگاه موارد زیادی از نزدیک می‌دیدم که دخترانی که حجاب درستی نداشتند و آرایش کرده سر کلاس‌ها حاضر می‌شدند، مورد توجه چشمان ناپاک زیادی واقع می‌شدند. شاید خودشان تشنه‌ی جرعه‌ای محبت واقعی بودند اما پسران آنها را به دید یک کالای جنسی می‌دیدند، در موردشان خیال پردازی می‌کردند و دنبال فرصتی بودند که لقمه‌ای از این سفره‌ی بی حیایی بردارند. اغلب پسران عاشق اینگونه دختران بی حیا نمی‌شوند، دختری که گوهر جذاب زنانه‌ی خود را به راحتی در معرض دید نامحرمان قرار می‌دهد دیگر چیزی برای عرضه به خلوت شوهرش ندارد.

حجاب در مرحله اول امنیّت عاطفی و روحی خود زن را تضمین می‌کند و بعد امنیّت جسمی‌اش را، وقتی زن پوشیده ماند جوان مجرد  ، مرد متأهل و حتی پیرمرد سالک در امنیّت روانی خواهند بود. هر مردی به تناسب شرایط عاطفی و فرهنگی که دارد می‌تواند آماج تیرهای بی حیایی و بی عفتّی دختران بزک کرده قرار بگیرد، دخترانی که خودشان هم از عواقب بدحجابی خود با خبر نیستند.

خانواده یعنی؟!

دختران ریحانه هستند و مهربان، دلسوز و دل رحم ، کسی که قلب‌ رقیق دارد واقعا اگر بداند این بدحجابی و آرایش او ، حتی این پیچش تار موی او که از زیر روسری‌اش بیرون زده است چقدر می‌تواند خانمان سوز باشد ، چقدر قلب مهربان مردان خانواده دوست را بلرزاند و حسرت زده کند، واقعا اگر بداند هرگز قلب مهربانش اجازه نمی‌دهد که با این تیپ و این حجاب کم بیرون بیاید. هرگز ...

مطالب بیشتر:

ویژگی‌های خانواده ارتباط محور از دیدگاه روانشناسی

به خانواده ماشینی و ابزار محور نه بگوییم!

رضا کشمیری