خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار
آخرین نظرات

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است


رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند: ... هر کس که زنی دارد که او را اذیت می‌کند، خداوند هرگز نماز آن زن را قبول نمیکند و هیچ عمل نیکویی را از او نمی‌پذیرد تا اینکه مردش را کمک کند و او را راضی سازد، هر چند که تمام روزها روزه باشد و تمام شب‌ها به عبادت بپردازد و در راه خدا بنده آزاد کند و اموالش را انفاق کند با همه‌ی اینها باز هم اولین کسی است که وارد دوزخ می‌شود، سپس پیامبر صل الله علیه و آله فرمودند و همچنین مرد اگر همسرش را اذیت کند و به او ظلم کند، همه این وزر و وبال‌ها و عذاب‌ها برای او هم هست...۱

نکته قابل توجه در این روایت این است که شرط پذیرش همه اعمال زن و مرد حتی نماز، اذیت نکردن و آزار ندادن همسر است، بنیان خانواده چه اهمیت شگرفی داد که حفظ و تقویت آن این چنین سفارش شده و از آسیب رساندن به آن این‌چنین بر حذر داشته شده است.

 



۱- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:... وَ مَنْ کَانَتْ لَهُ امْرَأَةٌ تُؤْذِیهِ‏ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ صَلَاتَهَا وَ لَا حَسَنَةً مِنْ عَمَلِهَا حَتَّى تُعِینَهُ وَ تُرْضِیَهُ وَ إِنْ صَامَتِ الدَّهْرَ وَ قَامَتْ وَ أَعْتَقَتِ الرِّقَابَ وَ أَنْفَقَتِ الْأَمْوَالَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ کَانَتْ أَوَّلَ مَنْ یَرِدُ النَّارَ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذَلِکَ الْوِزْرِ وَ الْعَذَابِ إِذَا کَانَ لَهَا مُؤْذِیاً ظَالِماً.. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏۷۳، ص: ۳۶۳


رضا کشمیری

چهارم از وظایف بانوان : خانم نباید شوهر خود را آزار دهد

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: زنی که شوهرش را اذیت می‌کند ملعون است ملعون است و زنی که شوهرش را عزیز می‌دارد و او را اذیت نمی‌کند و در همه‌ی احوال، او را اطاعت کند سعادتمند است سعادتمند است۱.


 آزار و اذیت کردن شوهر آنقدر اثرات منفی در محیط خانواده و در فرزندان دارد که در این روایت با تأکید زیاد و دو بار زن اذیت‌کننده، مورد لعن واقع شده است ، روشن است که این عملکرد زن در خانواده باعث دلسردی و ناامیدی مرد می‌شود، او را از خانه گریزان می‌کند و مرد به حضور حداقلی در خانه اکتفا می‌کند که حتماً به روحیه و روان فرزندان آسیب‌های جدی وارد می‌سازد .

امیرالمومنین (علیه السلام)  از پیامبر (صل الله علیه و آله) در بیان عذاب زنانی که در شب معراج مشاهده کردند نقل فرمودند:...آن زنانی که به زبان‌هایشان آویزان بودند کسانی هستند که شوهر خود را آزار می‌دادند۲.

چنین عذاب سختی بیانگر توجه ویژه خداوند حکیم  به حفظ و تقویت کانون گرم خانواده است.

 



۱-  أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَلْعُونَةٌ مَلْعُونَةٌ امْرَأَةٌ تُؤْذِی زَوْجَهَا وَ سَعِیدَةٌ سَعِیدَةٌ امْرَأَةٌ تُکْرِمُ زَوْجَهَا وَ لَا تُؤْذِیهِ وَ تُطِیعُهُ فِی جَمِیعِ أَحْوَالِهِ . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏۱۴، ص: ۲۴۷

۲- أَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِلِسَانِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ تُؤْذِی زَوْجَهَا وسائل الشیعة، ج‏۲۰، ص: ۲۱۳


رضا کشمیری

دومین وظیفه از وظایف بانوان:

خانم خانه  باید از شوهر خویش اطاعت کند

امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: اگر زنی نمازهای پنج‌گانه را اقامه کند و روزه‌های واجبش را بگیرد  و در صورت استطاعت حج واجب خود را انجام دهد و از شوهرش اطاعت کند و حق ولایت و امامت امیرالمومنین (علیه السلام) را بشناسد، از هر دری از درهای بهشت بخواهد می‌تواند وارد شود.۱

یکی از شروط پنج‌گانه ورود به بهشت، اطاعت از شوهر است به طوری که همه این شروط با هم باید جمع باشند تا دخول در بهشت محقق شود. بنابراین اگر زنی همه واجبات خود را مثل نماز و روزه و حج و ... انجام دهد اما از شوهر خود نافرمانی کند وارد بهشت نمی‌شود. البته باید توجه کرد اطاعت از شوهر تا حدی واجب است که منجر به گناه و نافرمانی خداوند نشود مثلاً اگر مرد از همسرش بخواهد که بی‌حجاب و با آرایش بیرون منزل و در منظر نا‌محرم ظاهر شود زن حق ندارد اطاعت کند.


نکته مهم:

اطاعت از شوهر همان تعبیر عام از تمکین است که زن در قلمرو روابط غیر جنسی باید از شوهرش، آن هم در حدود شرع و عرف تمکین یا اطاعت کند.بنابراین اگر شوهر، زن را به انجام خلاف شرع امر کند، زن به هیچ عنوان نمی‌تواند از او اطاعت کند.



۱- رَوَى أَبُو الصَّبَّاحِ الْکِنَانِیُّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خَمْسَهَا وَ صَامَتْ شَهْرَهَا وَ حَجَّتْ بَیْتَ رَبِّهَا وَ أَطَاعَتْ‏ زَوْجَهَا وَ عَرَفَتْ حَقَّ عَلِیٍّ ع فَلْتَدْخُلْ مِنْ أَیِّ أَبْوَابِ الْجِنَانِ شَاءَت‏. من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏۳ ؛ ص۴۴۱

برای مطالعه بیشتر : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ ...وَ مَنْ سَلِمَ مِنْ نِسَاءِ أُمَّتِی‏ مِنْ أَرْبَعِ خِصَالٍ فَلَهَا الْجَنَّةُ إِذَا حَفِظَتْ مَا بَیْنَ رِجْلَیْهَا وَ أَطَاعَتْ‏ زَوْجَهَا وَ صَلَّتْ خَمْسَهَا وَ صَامَتْ شَهْرَهَا. الخصال، ج‏۱، ص: ۲۲۴ ، این فرمایش پیامبر ص می فرماید: هر کسی از زنان امت من که چهار ویژگی داشته باشد بهشت برای اوست، عفت و پاکدامنی خود را حفظ کند و از شوهر خود اطاعت کند و نماز و روزه را بجا آورد.

 

رضا کشمیری

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: زنی برای کاری نزد رسول خدا (صل الله علیه وآله)آمد، پیامبر (صل الله علیه وآله) به او فرمود تو از زنان مماطله گر هستی. آن زن پرسید: ای رسول خدا (صل الله علیه وآله)  مماطله گر کیست؟ ایشان فرمود: زنی که شوهرش او را به بستر بخواند و او دائم به تأخیر اندازد تا اینکه شوهرش به خواب رود، ملائکه چنین زنی را دائم نفرین می‌کنند تا اینکه شوهرش بیدار شود.۱

 

همانطور که مرد باید به نیازهای جنسی همسرش توجه ویژه داشته باشد، زن نیز همیشه باید برای تأمین نیاز مرد آماده باشد و او را منتظر نگه ندارد.از این روایت و موارد مشابه آن نکته بسیار مهمی فهمیده می‌شود که امروزه عدم توجه به آن باعث بسیاری از نابسامانی‌های خانوادگی و اجتماعی شده است. تأمین مناسب و کافی نیازهای جنسی زوجین، از مهمترین عوامل پایداری بنیان خانواده است، در آمارهای رسمی کشور دلیل اکثر طلاق‌ها نارضایتی زناشویی اعلام شده است، تازه این کمتر از تعداد طلاق‌های عاطفی است که زن و شوهر فقط جسماً کنار هم هستند ؛ در حقیقت به خاطر حرف مردم و اطرافیان همدیگر را تحمل می‌کنند.



۱- قَالَ الصادق ع: إِنَّ امْرَأَةً أَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ ص لِبَعْضِ الْحَاجَةِ فَقَالَ لَهَا لَعَلَّکِ مِنَ الْمُسَوِّفَاتِ‏ قَالَتْ وَ مَا الْمُسَوِّفَاتُ‏ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْمَرْأَةُ الَّتِی یَدْعُوهَا زَوْجُهَا لِبَعْضِ الْحَاجَةِ فَلَا تزَالُ تُسَوِّفُهُ حَتَّى یَنْعُسَ زَوْجُهَا وَ یَنَامَ فَتِلْکَ لَا تَزَالُ الْمَلَائِکَةُ تَلْعَنُهَا حَتَّى یَسْتَیْقِظَ زَوْجُهَا. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏۵ ؛ ص۵۰۸

 

رضا کشمیری

زنان در آیین اسلام سهم بسزایی در استحکام خانواده و اجتماع دارند همه تکالیف و حقوق زن که در آموزه های اسلامی آمده در راستای کمالات معنوی و انسانی او تنظیم شده و با آنچه که فرهنگ ها و تمدن های دنیای مادی گرا تبلیغ میکنند تعارض و شکاف عمیقی دارد  ؛ اولین و مهمترین وظیفه متناسب با فطرت و طبیعت زن و نیز مصالح او و دیگر اعضای خانواده و جامعه  عبارت است از:

۱- خانم باید هر گاه شوهرش بخواهد خود را در اختیار او قرار دهد


با توجه به تفاوت میل جنسی در مردان و زنان و کمتر بودن صبر مردان در مهار میل جنسی، زنان باید برای ارضای میل جنسی شوهر مهیا باشند، حتی محبوبترین عمل نزد خداوند که همان نماز باشد نباید مانع ازپاسخ به  درخواست مرد شود.

 امام باقر( علیه السلام) فرمودند: رسول خدا (صل الله علیه و آله) به زنان فرمودند نماز خود را به خاطر ممانعت از درخواست شوهرهایتان طولانی نکنید.۱ از این نهی پیامبر (صل الله علیه و آله)  اگر بطلان چنین نمازی فهمیده نشود، لااقل کراهت آن به دست می‌آید.


امام صادق( علیه السلام) فرمودند : زنی که خوابیده است در حالی که شوهرش، در خواسته به حق خود مثل امور زناشویی، از او خشمگین و ناراضی است، هیچ نمازی از این زن مورد قبول واقع نمی‌شود تا اینکه شوهرش از او راضی شود.۲

رضا کشمیری

                     بسم الله الرحمن الرحیم

ان شاءالله مثل این حکیم ۹۰ درجه با معرفت در راه عشق، پیاده قدم برداریم به سوی کوی حسین علیه السلام.

برای دیدن کلیپ اینجا کلیک کنید

من هم عازم کربلا هستم  دعاگو و نایب الزیاره همه بازدیدکنندگان محترم وبلاگ خواهم بود          ان‌شاءالله

رضا کشمیری

 امام صادق (علیه السلام) فرمودند: به درستى که مرد براى اداره خانه و خانواده‏اش به سه صفت نیاز دارد و چنان که این صفات در او نباشد باید هر طور شده در خود ایجاد نماید:

۱- خوش رفتار بودن

۲- بذل و بخشش به اندازه نمودن

۳-  غیرت به جا که خانواده را حفظ نماید۱.


عنصر غیرت نسبت به خانواده از مهمتریت عناصری است که مرد باید در خود داشته باشد؛ و اگر احساس می‌کند که این ویژگی مهم را ندارد باید تلاش کند تا غیرت به جا ، به اندازه و مناسب را در خودش ایجاد کند.



 ۱- قال الصادق ع: إِنَّ الْمَرْءَ یَحْتَاجُ فِی مَنْزِلِهِ وَ عِیَالِهِ إِلَى ثَلَاثِ خِلَالٍ یَتَکَلَّفُهَا وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ فِی طَبْعِهِ ذَلِکَ مُعَاشَرَةٌ جَمِیلَةٌ وَ سَعَةٌ بِتَقْدِیرٍ وَ غَیْرَةٌ بِتَحَصُّنٍ‏. تحف العقول، النص، ص: ۳۲۲


رضا کشمیری

امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: ... زمانی که یکی از شما به همسرش نزدیک می‌شود، باید بین آنها معاشقه و بازی‌های عاشقانه باشد، قطعاً این کار، أمر آنها را پاکیزه‌تر می‌کند۱.

 طیب و پاکیزه شدن امر آنها دو جنبه می‌تواند داشته باشد:

  ۱- سلامت جسمی: اولین چیزی که از واژه طیب به ذهن می‌رسد فواید جسمانی است، زیان‌های عدم ارضای کامل زوجین بخصوص زن در کتب پزشکی اشاره شده و از این روایت هم استفاده می شود که برای کسب سلامتی جسمی و رضامندی پایدار در زندگی زناشویی، اصل آماده‌سازی و معاشقه قبل از نزدیکی را نباید فراموش کرد.

۲- سلامت روحی: از معنای واژه طیب، پاکیزگی روحی و معنوی هم به دست می‌آید. توجه ویژه به نیازهای جنسی زن،در اغلب موارد باعث ارضای کامل او خواهد شد و سلامتی روحی و اخلاقی او را تا حدود زیادی تضمین می‌کند. امروزه بحث طلاق‌های عاطفی شایع شده که دلیل اصلی آن نارضایتی‌های زناشویی است و باعث افزایش استرس‌ها و مشکلات روانی متعددی شده است، علاوه بر آن،مفاسد اخلاقی هم به دنبال دارد که هم سلامت روانی خانواده را به خطر می‌اندازد و هم سلامت روانی جامعه را دچار اختلال میکند.

 



۱- قَالَ الصَّادِقُ ع‏: ...فَإِذَا أَتَى أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ فَلْیَکُنْ بَیْنَهُمَا مُدَاعَبَةٌ فَإِنَّهُ أَطْیَبُ لِلْأَمْرِ. وسائل الشیعة ؛ ج‏۲۰ ؛ ص۱۱۸

 

رضا کشمیری

سومین وظیفه مرد در بخش برآورده کردن نیازهای دوبعدی زن، برآورده کردن نیازهای جنسی همسر می‌باشد. تفاوت های جنسی میان زن و مرد سبب شده که در بیشتر موارد زنان به ارضای کامل دست نیابند  و این امر باعث بسیاری از مشکلات روحی و اخلاقی در خانواده میشود و راه حل آن پیروی از دستور نبیّ مکرّم اسلام است که توصیه میکنند که مرد از بستر خارج نشود تا اینکه نیازهای زن را برآورد.

رسول خدا (صلّ الله علیه و آله) روزی به افرادی که کنار ایشان نشسته بودند فرمودند: ناتوانی سه چیز است:... سومی آن در مورد زنان است وقتی یکی از شما به همسر خود نزدیک می‌شود و کام خود را می‌گیرد و ارضا می‌شود در حالی که هنوز آن زن کامش را نگرفته. فردی پرسید: ای رسول خدا چه باید کرد؟ ایشان فرمودند: مرد باید خودداری و درنگ کند تا از هر دو انزال شود۱.

رسول مهربانی حضرت محمد (صلّ الله علیه و آله) می‌فرمایند: هرگاه یکی از شما با همسر خود نزدیکی می‌کند همانند پرنده نباشد که مکثی کوتاهی می‌کند و به سرعت دور می‌شود۲.

 

این حدیث، علاوه بر اهمیت آماده‌سازی زن قبل از نزدیکی، ماندن و نوازش بعد از نزدیکی را هم توصیه می‌فرمایند. یعنی مرد باید بعد از کام گرفتن خود، به نیازهای همسر توجه کند و زود بستر را ترک نکند.

 



۱- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَوْماً لِجُلَسَائِهِ‏ تَدْرُونَ مَا الْعَجْزُ قَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ فَقَالَ الْعَجْزُ ثَلَاثَةٌ ...وَ الثَّالِثَةُ أَمْرُ النِّسَاءِ یَدْنُو أَحَدُکُمْ مِنْ أَهْلِهِ فَیَقْضِی حَاجَتَهُ وَ هِیَ لَمْ تَقْضِ حَاجَتَهَا فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ فَکَیْفَ ذَلِکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ یَتَحَوَّشُ‏ وَ یَمْکُثُ حَتَّى یَأْتِیَ ذَلِکَ مِنْهُمَا جَمِیعا الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏۲ ؛ ص۶۷۱

۲- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِذَا جَامَعَ أَحَدُکُمْ فَلَا یَأْتِیهِنَّ کَمَا یَأْتِی الطَّیْرُ لِیَمْکُثْ وَ لْیَلْبَثْ. وسائل الشیعة ؛ ج‏۲۰ ؛ ص۱۱۷

 

رضا کشمیری

دومین وظیفه مرد در بخش برآورده کردن نیازهای دو بعدی زن، آزار ندادن و کتک نزدن همسر است.پیامبر رحمت حضرت محمد (صل الله علیه و آله) می‌فرمایند: بدرستی که زن گوهری لذت بخش و شیرین است اگر مردی همسری اختیار کرد نباید این گوهر را ضایع کند.۱

ضایع کردن هر چیزی به حسب صفات اساسی آن است، زن مانند گل است که ویژگی و رکن اساسی او، لطافت و زیبایی ظاهری است و آزار دادن واذیت او، ضایع کردن این گوهر است.

رسول خدا (صل الله علیه و آله) فرمودند: هر کس همسری اختیار می‌کند باید او را گرامی بدارد و اکرام کند۲. انسانی را اکرام کردن یعنی نفعی به او رساندن بدون هیچ چشم‌داشت و تحقیر کردن و ناقص شمردن او۳.

 از مصادیق آشکار اکرام همسر، آزار ندادن و اذیت نکردن اوست که نه تنها نفعی نمی‌رساند بلکه ضررهای جسمی و روحی جبران‌ناپذیری به او وارد می‌سازد.

رسول خدا (صل الله علیه و آله) می فرمایند: چگونه می‌شود یکی از شما همسر خود را بزند، سپس به معاشقه و معانقه با او بپردازد۴.

روح لطیف زن که یک امر خدادای و حکیمانه و کاملا هدفمند است، برای استواری بنیان خانواده و تربیت نسل های کارآمد بسیار کاربردی است و حفظ آن برای شارع حکیم از مهمترین مسائل می‌باشد.



۱- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِنَّمَا الْمَرْأَةُ لُعْبَةٌ مَنِ اتَّخَذَهَا فَلَا یُضَیِّعْهَا. الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۵، ص: ۵۱۰

۲- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:وَ مَنِ اتَّخَذَ زَوْجَةً فَلْیُکْرِمْهَا . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏۱۴ ؛ ص۲۵۰

 

۳- با توجه به معنای اکرام و تکریم: الإِکْرَامُ و التَّکْرِیمُ: أن یوصل إلى الإنسان إکرام، أی: نفع لا یلحقه فیه غضاضة، أو أن یجعل ما یوصل إلیه شیئا کَرِیماً، أی: شریفا مفردات ألفاظ القرآن؛ ص: ۷۰۷،  

۴- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَ یَضْرِبُ أَحَدُکُمُ الْمَرْأَةَ ثُمَّ یَظَلُّ مُعَانِقَهَا. وسائل الشیعة ؛ ج‏۲۰؛ ص۱۶۷

 

رضا کشمیری