خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار
آخرین نظرات

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

ادامه نکات کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی


۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی




۱۲- مدیریت اقتصادی و تعدیل توقعات


همین امروز از پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ خود بپرسید که چگونه و با چه امکاناتی زندگی مشترک خود را شروع کردند!؟ آیا خانه و ماشین و تمام لوازم برایشان مهیّا بوده است؟! نگویید قدیم اصلا این همه وسایل متنوع نبوده تا تهیه کنند! بله درسته اما همان امکاناتی هم که بوده در خیلی از خانواده‌ها در ابتدای زندگی‌شان مهیّا نبوده بلکه به مرور زمان تهیّه کرده‌اند.


متأسفانه امروزه تهاجم وسیع فرهنگی که توسط تلویزیون و ماهواره‌ها همه جانبه ارکان خانواده را به لرزه در‌آورده و فرهنگ اسراف و توقعات سرسام آور و زندگی تجملاتی را در خانواده‌ها نهادینه کرده است. تنها راه مبارزه با آن اندکی توجه به دستورات و معارف  ناب اهل بیت علیهم السلام است، اندکی توجه به فرهنگ غنی و دوهزار ساله ایرانی اسلامی‌مان کافی است تا اسراف و تجمل گرایی و توقعات بالا آن هم در ابتدای زندگی زناشویی را فراموش کنیم و با مدیریت اقتصادی صحیح و قناعت محور بسیاری از موانع آغاز ازدواج را برداریم.


چرا این همه سن ازدواج بالا رفته؟! چرا تا به یک جوان می‌گویی ازدواج کن شروع می‌کند از مشکلات اقتصادی گفتن؟! افرادی زیادی را می‌شناسم که با اینکه شغل و درآمد مناسب دارند اما باز هم می‌ترسند! از چه می‌ترسند؟! بله از سطح توقّع بالای خانواده‌ها می‌ترسند، از خرج‌های سرسام آور مراسمات و سنت‌‌های جاهلی و خودساخته خانواده‌ها می‌ترسند ، از تهیه جهیزیه‌های آنچنانی و تجملّات فرعون مآبانه می‌ترسند!


نکته مهمی که برای جوانان تازه ازدواج کرده می‌توان توصیه کرد همین مدیریت اقتصادی قناعت محور است که با چشم پوشی از خیلی از اضافات زندگی و پایین آوردن سطح توقعات می‌توان به آن دست یافت و بسیاری از مشکلات را از ابتدا پیشگیری کرد.


مطالب بیشتر:

  خوش‌بینی اعضای خانواده

  قناعت ورزی اعضای خانواده

   صبر اعضای خانواده

  سخاوت مدیر خانواده


رضا کشمیری

ادامه نکات کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی


۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی




۱۱- استفاده از تجربیات خانواده‌ها در عین پیشگیری از دخالت‌های بی‌مورد


زندگی دنیا همیشه با سختی‌ها و مشکلات همراه بوده و هست و خواهد بود، طبیعت دنیا همین است ، انسان‌ها هر چند ثروتمند و قدرتمند هم که باشند بالاخره نوعی غم و غصه و مشکل در زندگی خود دارند. اولین و مطمئن ترین کسانی که می‌توانند به دختر و پسر تازه ازدواج کرده کمک کنند خانواده‌هایشان هستند. مشورت با بزرگان خانواده را جدی بگیرید و بدانید که آنها بهتر از همه با شما و روحیّات شما آشنایند و خیرخواه واقعی شما هستند و خواهند بود.


البته تا جایی که امکان دارد مشکلات خصوصی خود را بین خودتان حل و فصل کنید اما اگر چاره‌ای دیگر نیافتید استفاده از تجربیّات خانواده‌ها راهی کارگشا و مطمئن است. استقلال در تصمیم گیری را در خودتان حفظ کنید و با قاطعیّت از دخالت‌های بی‌مورد خانواده‌ها جلوگیری کنید اما راهنمایی‌های دلسوزانه را با جان و دل پذیرا باشید و بدانید که پدر و مادر شما همیشه خیر شما را می‌خواهند. با احترام و لبخند از تجربیّات آنها استفاده کنید.


برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین  

وظایف فرزندان                             نکته مهم :  خانواده یعنی؟

وظایف زنان

وظایف مردان


رضا کشمیری

ادامه نکات کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی


۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی

...




۱۰- همدلی ، همزبانی و همراهی


ماه‌های آغاز زندگی شماست، همسر خود را بهترین دوست خود بدانید با او حرف بزنید، درد دل کنید ، از گذشته‌ها و خاطرات شیرین دوران تحصیل یا سربازی خود برایش بگویید ، بگذارید از ته دل بخندد و خودش و شما لذت ببرید!


هر روز ساعتی را به گفتگوی دوستانه اختصاص بدهید ، تمام رسانه‌ها از قبیل تلویزیون ، گوشی هوشمند و رایانه را از خود دور کنید ، بگذارید همسر شما مرکز تمام توجّهات شما باشد ، بگذارید عشق شما همدل و همزبان شما باشد!


گاهی شما سه ساعت در کنار هم هستید و تلویزیون نگاه می‌کنید اما با هم بودن را حس نمی‌کنید. همدلی و صمیمیتی که درمان‌گر  بسیاری از عقده‌ها و حقارت‌ها است بین شما شکل نگرفته است. بدانید که همسرتان بهترین دوست شما است با او خوش بگذرانید و از خنده‌ها و دلبری‌های او لذت ببرید!


برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین  

وظایف فرزندان                            نکته مهم  خانواده یعنی؟

وظایف مردان

رضا کشمیری

ادامه نکات کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی


۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی

...



۹- اشتباهات خود را بپذیریم


اگر می‌خواهید زندگی سراسر شور و عشق داشته باشید از همان ابتدای زندگی این نکته را بدانید که نه شما و نه همسر شما کامل نیستید و ممکن است اشتباهات زیادی مرتکب شوید. مهمترین نکته فهم و باور اشتباهات خودمان است، اگر اشتباهی کردیم، دروغی گفتیم یا تصمیم اشتباهی گرفتیم صادقانه قبول کنیم و در صدد جبران آن باشیم.


اگر هر کدام از ما اشتباهش را قبول کند و حداقل از همسرش یکبار عذرخواهی کند، اثر فوق العاده‌ای می‌تواند داشته باشد. شرایط طوری می‌شود که همسرمان هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد و هر وقت اشتباهی مرتکب شد به راحتی قبول و جبران می‌کند.

عذرخواهی و تلاش برای جبران اشتباهات، یکی از مهمترین راهکارهای پایداری نظام خانواده است. بالاخره همه ما اشتباه می‌کنیم ، طرف مقابلمان را آزرده خاطر می‌شود و برای ادامه زندگی زناشویی نیاز به انگیزه و شوق مضاعف دارد، عذرخواهی و قبول اشتباه مثل یک نیرو محرکه قوی چرخ زندگی را شتاب می‌بخشد و کدورت‌ها را از بین می‌برد.

 

مطالعه بیشتر:

رضا کشمیری

ادامه نکات کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی


۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی

...



۸- مدیریت روابط  جنسی در زندگی زناشویی


فلسفه ازدواج رسیدن به آرامش روحی و روانی برای زوجین است. یکی از نشانه‏ هاى خدا این است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنار آنها آرامش بیابید" (وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها). و از آنجا که ادامه این پیوند در میان همسران نیاز به یک جاذبه و کشش قلبى و روحانى دارد به دنبال آن اضافه مى‏کند:" و در میان شما مودت و رحمت آفرید" (وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً).[1]


برای حفظ و استمرار سلامت و آرامش روانی، اولین نکته تصدیق و توجه به نیاز جنسی خود و همسر است. ابتدای زندگی زناشویی با شوق و انگیزش جنسی قوی برای مرد و هیجان و ترس برای زن، همراه است، خصوصا در شب زفاف توصیه شده که مرد عجله نکند و اگر زن را آماده نمی‌بیند صبر کند برای شب‌های بعد.

اینکه قدیم مادر پشت در منتظر بود تا پارچه خونی تحویلش بدهند یک رسم جاهلی و بسیار غلط بود که امروزه خوشبختانه کمتر شده است. اولین رابطه‌ی جنسی کامل مهمترین خاطره و روان بنه‌ای است که در ذهن دختر نقش می‌بندد و تا آخر عمر زناشویی‌اش همراه اوست، بنابراین آقا پسرها بدانند که اگر اولین رابطه جنسی کامل با درد و استرس همراه باشد ، اولین اشتباه مدیریتی رابطه جنسی را مرتکب شدید که جبران آن بسیار دشوار خواهد بود.


برای شروع رابطه جنسی به مقدمات قبل از رابطه مثل پیش‌نوازی ، سخنان محبت آمیز ، بازی‌های عاشقانه و تحریک کننده و ... توجه کنید و همچنین به نوازش‌های بعد از رابطه دقت کنید که برای زنان اهمیت بیشتری از خود رابطه دارد. 

لطفاً وظایف زنان و مردان را در بخش‌های دیگر وبلاگ مطالعه فرمایید.


مطالعه بیشتر:

  ۱- خانواده ارتباط محور

 ۲- صداقت بین اعضای خانواده

 ۳- خوش‌بینی اعضای خانواده                                               نکته مهم خانواده یعنی؟

 ۴- قناعت ورزی اعضای خانواده

 ۵- صبر اعضای خانواده

۶- سخاوت مدیر خانواده

رضا کشمیری

ادامه نکات کلیدی برای سال‌های آغازین زندگی


۱-  مدیریت انتظارات و توقعات در زندگی زناشویی

...

 


۷- توجه به تفاوتهای شخصیتی همسر


جدای از تفاوت‌های خانوادگی، تربیتی و ژنتیکی که ممکن است با همسرتان داشته باشید، زنان و مردان به طور کلی تفاوت‌های شخصیتی با همدیگر دارند.

 مثال اول: مردان بعد از یک روز کاری دوست دارند که به آرامش برسند و استراحت کنند، تلویزیون نگاه کنند و یا روزنامه بخوانند تا از فشار روز کاسته شود، اما در مقابل زنان دوست دارند که از هر چیزی صحبت کنند، تعریف کنند ، قضاوت و پیش‌بینی کنند، تا به آرامش برسند. با دانستن این تفاوت طبیعی ، زن و مرد می‌توانند اندکی خود را به مطلوب طرف مقابل نزدیک کنند. مرد چشمش را از صفحه تلویزیون یا موبایل خود بردارد و با محبت به چشمان همسرش نگاه کند و حرفش را گوش دهد، زن هم اندکی پا روی نفس خود بگذارد و برای همسرش شربت یا چایی بیاورد و با بیان کوتاه مطالب اتفاق افتاده از همسرش مشورت بخواهد. اینگونه هر دو طرف به آرامش می‌رسند.

توجه:

وظایف زنان

مثال دوم : زنان به همه جوانب و جزئیات توجه می‌کنند و نسبت به کوچکترین موضوعی منتظر واکنش و توجه مرد هستند. اما در مقابل مردها بسیار کلی نگر هستند و اکثر جزئیات را اصلا در نگاه اول درک نمی‌کنند، این یک تفاوت شخصیتی ناشی از ژنتیک زن و مرد است که عدم توجه به آن می‌تواند زندگی عاشقانه را به سرعت تلخ کند.


سراغ دارم پسری را که در دوران عقد برای همسرش نامه‌های عاشقانه می‌نوشت ، به محتوای کلی مطالب دقت داشت اما به ظاهر کاغذ و تمیز نوشتن مطالب دقت نداشت. خط خوردگی‌های نامه برای دختر بسیار دردناک و عذاب‌آور بود، گمان می‌کرد اینقدر در نگاه پسر بی‌ارزش است که از کاغذ کاهی استفاده می‌کند و نامه‌اش را پاک‌نویس نمی‌کند. کار به جایی رسیده بود که بارها دختر تصمیم گرفت زودتر جدا شود ،همیشه به فکر طلاق بود تا دیگر این زجر و بی حرمتی را تحمل نکند! اما باز هم محتوای دل‌نواز و عاشقانه نامه‌ها دلش را گرم می‌کرد و به شروع زندگی زناشویی امیدوار می‌شد. در نهایت عروسی کردند و سال‌هاست که به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند اما هنوز ذهن کلی نگر و اهمیّت ندادن پسر ، روح و روان جزئی نگر و حساس دختر را می‌خراشد اما توجه به طبیعی بودن این تفاوت‌ها همه مشکلات را چون سیلابی می‌شورد و با خود می‌برد.

نکته نهایی:   خانواده یعنی؟

رضا کشمیری


حاجتت را بگویی یا نگویی مهم نیست،

درود که بدهی, حس می کنی آنجا میهن توست.

تنها کافی هست بگویی «اَلسَّلٰامُ عَلَیک یٰا عَلِی ابْنَ مُوسَی الرِّضٰا الْمُرْتَضٰی»

رضا کشمیری

بسم الله الرحمن الرحیم

خبرگزاری حوزه علمیه قم سفرنامه اربعین بنده را در ۱۵ قسمت منتشر کرده است. همه قسمت‌های آن در ادامه آمده است. منتظر نظرات ارزشمند دوستان گرامی و نویسندگان وبلاگ هستم.


سفرنامه اربعین (۱):
هوی هوی دایی رضا، صابون برداشتی؟ شامپو چی؟! 


سفرنامه اربعین (۲)؛ 
حاج آقا اول بریم زیارت حضرت عباس(ع) یا زیارت امام حسین(ع)؟ 

رضا کشمیری