خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار
آخرین نظرات

 


از آنجا که امکان دسترسی ما به شوهرتان وجود ندارد و شیوه خانواده درمانی در این نوع مشکل مؤثر خواهد بود، راهکارهای درمانی را در دو بخش تقدیم نگاه دقیق و توجه وافرتان می کنیم.
الف. آنچه باید در مورد شوهرتان مورد اهتمام قرار دهید:
1.
در موقعیت های مناسب عاطفی، با لحنی آرام به او تذکر دهید و هرگز در این مورد با او مشاجره نکنید. از حرکت حادّ و تند بپرهیزید؛ زیرا ممکن است آرامش و نظم زندگی شما را مختل نماید.
2.
در فضایی عاطفی، ناراحتی های خود را که باعث نگرانی ها و اضطراب های شما شده است به او اطلاع دهید تا به خاطر علاقه ای که به شما دارد این کار را به حداقل برساند.
3.
موقعیت هایی که او را بیشتر تحریک می کنند تا چنین فیلم هایی ببیند را شناسایی کنید و آن زمینه ها را از بین ببرید. آیا وقتی بی حوصله است به هرزه بینی روی می آورد یا وقتی عصبانیست؟ یا وقتی دلش شکسته؟ خسته است یا احساس تنهایی می کند؟
4.
هرزه بینی، می تواند پوششی برای مشکلات مختلفی باشد که همسرتان با آن روبه روست و در این حالت نیاز به درمان هایی خارج از منزل به کمک متخصص احساس می شود در این حالت می توانید از مشاوران حضوری یا مراکز درمانی کمک بگیرید یا سعی کنید بیشتر با او ارتباط کلامی داشته باشید تا به مرکز مشکل دست یابید.
5.
او را تشویق کنید اوقات خالی خود را با برنامه های مفید پر کند؛ به گونه ای که اصولاً مجال دیدن آن فیلم ها را نداشته باشد.
6.
تلاش کنید تنها و بیکار نماند، بویژه شب ها: بیکاری عامل بسیاری از رفتارهای ناهنجار است. مولای ما اما علی (علیه السلام) به زیبایی فرموده اند که: «نفس را مشغول نگاه دارد، که اگر چنین نکنی، او تو را مشغول [خود] خواهد کرد». از آنجا که شب فرصت استراحت و فراغت از مشغله کاریست، اقتضای روانی و گستره زمانی مناسبی برای اینگونه رفتارها فراهم می آید. کم شدن احتمال حضور دیگران نیز بر توان مضاعفی به فرد در پرداختن به این مسائل خواهد داد
.
7.
تهیه فهرستی از فعالیت های جایگزین برای همسرتان مفید است. به تناوب دیدن اینگونه فیلم ها را با دیگر سرگرمی ها و مشغولیت های جذاب که قبلا انجام می شدند جایگزین کنید.
8.
فیلم های سالم و جذاب دیگری در صورت امکان تهیه و آنها را در معرض قرار دهید. فیلم های سینمایی، فیلم های علمی بسیار شیرین، راز بقا، مناظر تاریخی و طبیعی دلکش و جذابی که بتدریج ایشان را از فیلم های مبتذل منصرف سازد.
9.
گاهی انتقال به بازی های سالم رایانه ای هم می تواند مفید باشد البته اگر دچار افراط نشود.
10.
او را تشویق کنید یک عادت تازه و مورد علاقه ای را شروع کرده تا جایگزین عادت به هرزه بینی شود. مثلا رمان زیبایی بخواند یا به ورزش با دوستان برود.
11.
اگر کودکی در خانه دارید به همسرتان تذکر دهید که مشاهده رفتار منحط جنسی، برای همیشه از دید او مخفی نخواهد ماند و می تواند منجر به انحراف جنسی کودک شود که به نوبه خود، سلیقه های جنسی وی را شکل می دهد و در سنین بزرگسالی وی نیز نمود خواهد داشت.
12.
منابعی که از آن پورنوگرافی دریافت می کند را شناسایی کنید. اگر از فرد خاصی است، ارتباط با او را کاهش داده یا قطع کنید.
13.
موارد تحریک کننده اعم از شنیدنی ها و دیدنی ها و همانند جرقه ای است که کنار مواد محترقه قرار گرفته. در این صورت نتیجه ای جز اشتعال و آتش سوزی مورد انتظار نخواهد بود. پس مراقب آهنگ ها، فیلم ها، کتاب ها و مجلاتی که به خانه وارد می شود باشید و او را نیز تشویق کنید همین توجه را داشته باشد.
14.
اگر رایانه یا تلوزیون در اتاق شخصی یا در محل مجزا قرار دارد، انتقال آن به مکانی مثل آشپزخانه، اتاق ناهارخوری، هال یا هر مکانی در منزل که براحتی بتوان آن را مشاهده کرد می تواند به شما کمک کند.
15.
مطالبی در زمینه خطر و آسیب های دنیوی و اخروی هرزه بینی و جدّی بودن این خطر را به ایشان گوشزد کنید. مثلا بیان عواقبی که امامان ما برای این رفتار شمرده اند؛ مانند غفلت از یاد خدا و خود، زمینه سازی انحراف عملی، حسرت و اندوه طولانی، به خطر افتادن امنیت و سلامت عاطفی خانواده و جامعه، ایجاد نگرانی و اضطراب و عذاب اخروی و
16.
بدون اینکه احساس اجبار از سوی شما نماید، حس دینی را در ایشان تقویت کنید. ایشان را نسبت به مسائل دینی و حرمت نگاه به تصاویر مستهجن و سکسی حتی برای افراد متأهل از نظر تمامی مراجع تقلید و نیز حرام بودن اسراف در وقت و اسراف در هزینه های غیر ضروری آگاه نمائید.
17.
سعی کنید او را ترغیب به مطالعه (در عوالم پس از مرگ و احوال برزح و قیامت)، مجالست با نیکان و صالحان و استماع سخنرانی های دینی و ارزشمند نمایید تا مایه های دینی خود را تقویت کند. اگر همسرتان از حضور در چنین محافلی امتناع می نماید می توانید از مسؤولین چنین مجالسی (بدون اینکه حرفی از مشکل بزنید) بخواهید که به بهانه کمک در موقعیتی که همسرتان در آن تبحر یا علاقه دارد، او را به چنین محافلی بکشانند.
18.
سفرهای زیارتی از قبیل مشهد، عمره و سوریه برای او مفید است.
19 .
او را نسبت به نماز به خصوص نماز اول وقت (و درصورت امکان جماعت) تشویق کنید. همان طور که می دانید نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز می دارد و این وعده حق الهی است.
20.
به او بگویید که شما شرعا وظیفه دارید حتی بدون اجازه او یا بدون در نظر گرفتن امانت بودن منابع مستهجن، آنها را از بین ببرید تا احساس امنیت او در نگهداری آنها در منزل کاهش یابد. پس از آن می توانید به این وظیفه شرعی عمل کنید.
21.
او را تشویق کنید روند پیشرفتش را پیگیری کند. به ازای هر روزی که بدون پورنوگرافی می گذراند یک تیک روی تقویمش بزنید. سعی کند یک رشته طولانی از این تیک ها ایجاد کند و در مدت کوتاه از سوی خودش یا شما یک پاداش کوچک و جذاب دریافت کند.
22.
بعد از گذشت یک موفقیت طولانی (مثلاً شش ماه، یک سال) پاداش را بزرگتر نمایید. مثلا یک سفر.
23.
با او قرار بگذارید اگر به هر دلیل پس از مدتی دوباره به هرزه بینی روی آورد، برای اینکه نتوانسته خودش را کنترل کند، خود را مجازات کند. میزان مجازات را باید از قبل تعیین کنید.

پی نوشت:

علت‌ها و آسیب‌های هرزه بینی را در سایت هدانا بخوانید

نظرات  (۳)

خیلی ها درگیر هستند متاسفانه
ممنون
پاسخ:
درسته
درمان هم سخته!
اعتیاد به پورنوگرافی بلای جان خیلی از جووناست
پاسخ:
بله درسته متاسفانه!!!
جالبه ممنون
پاسخ:
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی