خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار
آخرین نظرات

علل فساد جوانان

سوال: علل به فساد کشیده شدن برخی از جوانان چیست؟

 

1.نبودن کار و شغل کافی:

متأسفانه ادارات، کارخانه‌ها، مراکز تولیدی و… نمی‌توانند همه جوانان را جذب کار نمایند. طبیعی است که ممکن است جوان به دلیل نبودن کار مناسب، به سوی کارهای غیرقانونی، قاچاق، اعتیاد، ولگردی و مزاحمت برای مردم سوق داده شده و در نتیجه به فساد و فحشا کشیده شود.

2.فقر فرهنگی:

با تأسف باید بگوییم که برخی از جوانان، نه تحصیل قابل قبولی دارند تا از تخصصشان استفاده کنند و گرفتار نکبتهای اجتماعی نشوند، و نه حرفه و هنر مناسبی فرا گرفته‌اند تا در بزرگسالی بتوانند با بهره‌گیری از آن، کسب درآمد نمایند؛ خلاصه بی‌علم و هنر هستند.

3. فقر اقتصادی:

متأسفانه برخی از جوانان به علت نبودن امکانات و سرمایه کافی، دچار مشکلات فراوانی میشوند. قطعاً نمی‌توان از راه حلال، راه 50 ساله را یک ساله طی کرد. چنین جوانی مجبور است که زمان ازدواجش را به تأخیر بیندازد تا بتواند مقدمات آن را فراهم نماید. البته خساراتی که در این میان به جوان وارد میشود، شاید جبران‌ناپذیر باشد.

 

برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان

4. توقعات جانکاه:

والدین داماد انتظار دارند که عروسشان از طبقه مرفه جامعه باشد و دوست دارند به اصطلاح امروزیها، باوصلت نمایند. خانواده عروس هم به داماد کم بضاعت دختر نمی‌دهند؛ آنان نیز توقع دارند که دامادشان پولدار « از ما بهتران » باشد و چند هزار سکه بهار آزادی مهریه دخترشان کند و منزل مسکونی در بهترین منطقه شهر داشته باشد و لباسهای رنگارنگ و دهها توقع بیجای دیگر را بر آورده کند! انصاف دهیم که ممکن است خودمان باعث فلاکت و بدبختی فرزندانمان شویم.

5. کم تجربه بودن جوان: 

جوان چه بسا بخواهد خود، بعضی از مسایل را تجربه کند، که در این امر خطیر، ممکن است به برخی از کارهای خلاف نیز کشیده شود و به تدریج خوی لاابالی‌گری در او به وجود آید و شجاعت و زرنگی‌اش را در وادی گناه و قانون شکنی و برنامه های شیطانی قرار دهد. آنگاه اگر از این مهلکه ها جان سالم به در ببرد، با تشکیل پرونده‌ای سیاه در ذهن مردم، آینده خویش را به تباهی می‌کشاند.

 

6. فشار غریزه جنسی:

غریزه شهوت جنسی، موضوعی کاملًا جدّی و خطرناک است. فقط در یک جمله، خطر این پدیده را به جوانان عزیز هشدار میدهم:
«! سدّ شهوت، خاکی است؛ مواظب طغیان باشید! »

7. عوامل تحریک کننده شهوت جنسی:

هنگام گذر از خیابانها، و زمان تعطیل شدن دبیرستانها و هنرستانها، اگر با قدری دقت نگاه کنیم، قطعاً دلمان به حال دختران و پسران جوان جامعه متأثر خواهد شد و نیز اگر به دادگاهها، مراکز مبارزه با مفاسد اجتماعی، مراکز امر به معروف و نهی از منکر سری بزنیم، خواهیم دید که نوجوانانی با سن کم، بسیاری از مفاسد را مرتکب شده‌اند که جای بسی تأمل و عبرت گیری دارد.
اگر گذری به پارکها، سینماها، ورزشگاهها، شهر بازیها، بازارها، پاساژها و مراکز تجاری لوکس داشته باشیم، خواهیم فهمید در درون و دل جامعه، چه میگذرد! نکند خدای ناکرده، آتش زیر خاکستر وجود داشته باشد و خود ندانیم!

8. تهاجم فرهنگی علیه نسل جوان



منبع: سایت بزرگ هدانا برگرفته از کتاب کلبه عشق (آنچه یک عروس و داماد باید بدانند) ص ۱۷

نظرات  (۴)

امان از جوانی
پاسخ:
خدا عاقبت همه ما را بخیر کند
خدایا نظر از ما برندار
پاسخ:
الهی آمین
ممنون از نظر شما
موفق باشید
ان شاءالله
واقعاً خدا به داد نسل جوان برسه ...
پاسخ:
خدا عاقبت همه جوانان عزیز را بخیر کند
و از شرّ فتنه‌های آخرالزمان محفوظ بدارد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی