خدمت به همسر و کمک مرد در خانه، اثرات اخلاقی و روانشناختی برای خود مرد و همچنین تأثیر ویژهای بر روی زن و فرزندان دارد که از روایت زیر اهمیت آن فهمیده میشود:
امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود: داخل شد بر ما رسول خدا (ص) در حالى که فاطمه نشسته بود کنار دیگ و من عدس در دیگ میریختم؛ فرمود آن سرور یا ابو الحسن عرض کردم: لبیک یا رسول اللَّه فرمود: بشنو از من آنچه میگویم و نمیگویم مگر از امر پروردگار خود :
۱- مردى که یارى کند زن خود را در خانه برای او به ازای هر موئى که در بدن اوست عبادت یک ساله نوشته میشود که روز آن به روزه باشد و شب آن به قیام؛ ...
۲- یا على هر که در خدمت عیال باشد در خانه و ننگ ندارد از آن، بنویسد نام او را خداى تعالى در دیوان شهیدان و بنویسد خدا از براى وى به ازای هر روزى و شبى ثواب هزار شهید و بنویسد از براى او بهر قدمى ثواب حجّ و عمره و بدهد او را به ازای هر رگى که در بدن اوست شهرى در بهشت،
۳- یا على یک ساعت در خدمت خانه بهتر است از عبادت هزار ساله و هزار حج و هزار عمره و بهتر است از ... هزار گرسنه را سیر کردن و هزار برهنه را پوشیدن و هزار اسیر در راه خدا آزاد کردن و بهتر است او را از هزار دینار صدقه دادن بر درویشان و ...
۴- یا على هر که ننگ ندارد از خدمت عیال داخل گرداند او را خدا در بهشت بدون حساب، یا على خدمت عیال کفاره گناهان کبیره است و فرو مینشاند غضب پروردگار را و مهر حور العین است و زیاد میگرداند حسنات و درجات را،
۵- یا على خدمت نمیکند عیال را مگر صدیق یا شهید یا مردی که خواهد براى وی خدا خیر دنیا و آخرت را.۱
کمک کردن مرد در کارهای خانه اگر چه از وظایف الزامی او نیست اما آنقدر در حفظ و حراست بنیان ارزشمند خانواده مهم است که پیامبر رحمت (صلّ الله علیه و آله) چنین پادشهای به ظاهر باورنکردنی برای آن وعده فرمودند. این کمک مرد به همسرش اگر بدون منت گذاشتن و با اخلاص باشد، علاوه بر اثرات تربیتی و اخلاقی بر خود مرد، اثرات تربیتی پایدار بر همسر و فرزندان دارد و در رسیدن به کمال و سعادت ابدی گامی مطمئن به حساب میآید.
۱- عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ: دَخَلَ عَلَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ فَاطِمَةُ جَالِسَةٌ عِنْدَ الْقِدْرِ وَ أَنَا أُنَقِّی الْعَدَسَ قَالَ یَا أَبَا الْحَسَنِ قُلْتُ لَبَّیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ اسْمَعْ مِنِّی وَ مَا أَقُولُ إِلَّا مَنْ أَمَرَ رَبِّی مَا مِنْ رَجُلٍ یُعِینُ امْرَأَتَهُ فِی بَیْتِهَا إِلَّا کَانَ لَهُ بِکُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةُ سَنَةٍ صِیَامٍ نَهَارُهَا وَ قِیَامٍ … یَا عَلِیُّ لَا یَخْدُمُ الْعِیَالَ إِلَّا صِدِّیقٌ أَوْ شَهِیدٌ أَوْ رَجُلٌ یُرِیدُ اللَّهُ بِهِ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ.جامع الأخبار(للشعیری) ؛ ص۱۰۲ و بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج۱۰۱، ص:۱۳۳