خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار

سبک زندگی اسلامی عقلانی مبتنی بر معارف ناب اهل بیت علیهم السلام

خانواده پایدار
آخرین نظرات


سلام. یک هفته است که نامزد شدیم؛ یعنی فقط خانواده ها رو دعوت کردیم و از رابطمون خبر دارن ولی عقد نیستیم. سوالم اینه که حدود روابطمون در این دوران باید چقدر باشه؟ دوران نامزدی چقدر مناسبه و چه مدت باید باشه؟

 

پرسشگر گرامی، مطمئنا با فردی معتقد با فطرتی پاک و طالب پاکی و نورانیت روبرو هستیم و این صفات خوب شما را می ستاییم. امیدواریم راهنمای خوبی برای شما باشیم.
تا زمانی که صیغه عقد شرعی بین شما و نامزدتان، جاری نشده باشد بر یکدیگر محرم نیستید و حکم سایر نامحرمان را دارید؛ لذا هرگونه گفتگوی تحریک آمیز و تماس بدنی و جنسی حرام است، اگر چه با رضایت خودتان باشد و بدانید که در آینده با همدیگر ازدواج خواهید کرد.

تا زمانی که محرم نشده اید از نظر شرعی نسبت به یکدیگر نامحرم هستید و نمی توانید مثل زن و شوهر رفتار نمایید و دست همدیگر را بگیرید یا با هم دیگر خلوت کنید.


برای مطالعه بیشتر:

وظایف والدین 

وظایف فرزندان

وظایف زنان

وظایف مردان


بنابراین زن و مرد در صورتى مى ‏توانند با هم ارتباط برقرار کنند که شرعا صیغه عقد ازدواج (دائم یا موقت) بین آنها جارى شده باشد. بنابراین وقتى پسر و دختر جوانى یکدیگر را براى زناشویى و زندگى مشترک انتخاب مى ‏کنند، بعد از مراسم عرفى خواستگارى و یا نامزدی اگر بخواهند با هم محرم باشند و بتوانند رفت و آمد داشته باشند،

 

حتما باید صیغه عقد ازدواج بین آنها جارى بشود، وگرنه مثل دو فرد بیگانه هستند و نسبت به هم نامحرم می باشند و نمى‏توانند با هم ارتباط عاطفی داشته باشند. نگاه کردن آنها به یکدیگر نیز اگر از روى لذت و شهوت باشد حرام است و بدون لذت و شهوت هم فقط مرد مى‏ تواند به دست‏ها و صورت زن نگاه کند و زن هم تنها مى‏ تواند به جاهایى که عرفا مردها نمى ‏پوشانند (مثل سر و صورت و دست‏ها) نگاه کند. بنابراین شرط مهم در دوران نامزدى از نظر اسلام همین است و شرایط یا راهى دیگر براى ارتباط وجود ندارد و به صِرف خواستگارى و قول و قرار عرفى، زن و مرد به یکدیگر حلال نمى ‏شوند.

 

لذا توصیه می شود تا قبل از اجرای صیغه عقد ازدواج، در برخورد و گفتگو با ایشان، هنجارهای شرعی زیر را رعایت کنید:
– از گفتگوهای تحریک کننده پرهیز شود.
– از نگاه‏های آلوده و شهوانی خودداری شود.
– حجاب شرعی رعایت شود.
– در گفتگوها قصد تلذّذ و ریبه در کار نباشد.
– دو نفر نامحرم در محیط بسته، تنها نمانند.

 

با توجه به موارد بالا خود شما هم اذعان دارید که چنانچه دو طرف بخواهند حدود شرعی را رعایت کنند (که رعایت آنها برای یک مسلمان، واجب است) نه تنها از روابط خود با یکدیگر لذتی نمی برند بلکه این روابط در دوران نامزدی موجب فشار روانی بر آنان می شود؛ از این رو بهتر است دختر و پسر در اولین فرصت با اطلاع خانواده ها، نسبت به جاری کردن صیغه عقد اقدام کنند و بدون دلیل ان را به تاخیر نیندازند. اکنون که تا حدی به بررسی سوال شما پرداختیم برای کامل شدن سوال به بررسی مدت دوران عقد می پردازیم:
طول مدت دوران عقد نیز بستگی به توافق دو طرف و خانواده های آنها دارد؛ زیرا گاهی به خاطر مشکلات و فراهم نبودن شرایط و امکانات مالی و یا … امکان تشکیل خانواده مستقل وجود ندارد؛

 

 

با این اوصاف، طبیعی است که دوره نامزدی طولانی خواهد شد ولی اگر موانعی وجود ندارد بهتر آن است تا 6 ماه پس از اجرای عقد، مراسم عروسی برپا شود و زندگی مشترک را به طور مستقل آغاز نمایند. البته اگر در مورد همدیگر قضاوت نمی کنید، این دوره می تواند تا یک سال و نیم و یا دو سال هم طول بکشد. نشان آسیب زا نبودن مدت طولانی عقد، این است که بگو مگو درباره مسائل جزیی و فرعی رخ ندهد. اگر این پدیده تکرار شد سریع، ازدواج را عملی نمایید (البته با این شرط که ملاک های اصلی (مانند ایمان و اخلاق) که ابتدای خواستگاری و ازدواج مدنظر داشتید و تحقیقات و مشورت ها و صحبت ها آن ها را ثابت می کرد، همچنان در فرد مورد نظرتان وجود داشته باشد).

 

بنابراین اگر پسر و دختر به اخلاق و روحیات یکدیگر نسبتا آشنا شده اند و آمادگی زندگی مشترک را پیدا نموده اند، و از امکانات مادی، ولو در حد معمولی و ساده، برای تشکیل زندگی برخوردارند، دلیلی برای طولانی شدن این زمان وجود ندارد. وجود دوران نامزدی از این جهت مفید است که پسر و دختر را به روحیات یکدیگر آشنا می کند و شناخت آنها را نسبت به هم کامل تر می کند و آنان را برای شروع یک زندگی جدید و خداپسندانه آماده می سازد. ما اگر به اهمیت و جایگاه ویژه خانواده پی ببریم،


برخود لازم و واجب می کنیم که از هر نظر خود را برای آن آماده سازیم. هم از نظر اخلاقی و انسانی ویژگی های یک همسر خوب را در خود ایجاد کنیم و هم از نظر عاطفی از چنان توانایی برخوردار شویم که «من» خود را به «ما» تبدیل کنیم و دیگر خواهی را به جای خود خواهی قرار دهیم و هم از نظر اطلاعات اولیه یک زندگی مشترک مثل مسائل مربوط به بهداشت ازدواج، فرزند آوری، تربیت فرزند و دیگر مسائل مربوط به آن، اطلاعات نسبتا جامعی داشته باشیم.


منبع: سایت پرسمان

 

نظرات  (۱)

خداوند ابواب رحمت خاصه خود را بر همه مجردها باز کنه ان شاءالله
پاسخ:
دعای بسیار بجایی بود ان شاءالله رحمت خاصه خداوند شامل همه ما شود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی